Ympäristö­innovaatiot

Suomalaiset varustamot ovat jo vuosien ajan olleet eturintamassa ja toimineet referensseinä ja testialustoina meriteollisuuden innovaatioille.
Suomalaiset varustamot uskaltavat innovoida ja kokeilla – meriteollisuuden ympäristöinnovaatiot on testattu suomalaisilla aluksilla ensimmäisinä maailmassa. Esimerkkeinä voidaan mainita LNG-alukset, tuulivoimaratkaisut ja rikkipesurit.

Varustamot hyödyntävän laajaa keinovalikoimaa päästöjen vähentämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen. Energiatehokkuutta voidaan parantaa polttoaineteknologian lisäksi mm. propulsioteknologiaa kehittämällä, rungon muotoilulla ja erilaisilla optimoinneilla.

Nesteytetty maakaasu LNG vähentää rikkipäästöt lähes nollaan

Viking Line varustamon matkustaja-autolautta Viking Grace ja Tallink Silja varustamon Megastar olivat maailman ensimmäisiä matkustaja-aluksia, jotka ottivat käyttöön LNG:n polttoaineena. Molemmat alukset rakennettiin Turun telakalla ja teknologiatoimittajina oli useita suomalaisia meriteollisuuden yrityksiä.

m/s Megastar

 

Suomessa suunniteltu ja rakennettu maailman ensimmäinen LNG- jäänmurtaja Polaris valmistui vuonna 2016. Alus käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua että matalarikkistä dieseliä.

Jäänmurtaja Polaris

 

Vuoden 2018 aikana ESL Shipping varustamo ottaa käyttöönsä kaksi modernia ja uudella teknologialla varustettua LNG-käyttöistä kuivarahtialusta. Alusten kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 50% edeltäjiään pienemmät.

m/s Haaga

Konttivarustamo Containership uudistaa aluskalustoaan tuomalla neljä LNG-käyttöistä konttialusta liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Uusien alusten lisäksi Contairership investoi koko jakeluketjun päästöjen vähentämiseen tuomalla uusia LNG rekkoja jakeluketjuun. Containership pyrkii ensimmäisenä yhtiönä Euroopassa rakentamaan täysin LNG:n käyttöön perustuvan toimitusketjun.

Suomalainen rikkipesuriteknologia on kehityksen kärjessä

Langh Techin kehittämä laivojen rikkipesuri eli skrubberi toi sille mm. ensimmäisen palkinnon laivojen ympäristöteknologiakonferenssissa Kööpenhaminassa 2017. Yhtiön toimittamat räätälöidyt pakokaasupesurit ja modulaariset vedenkäsittelyjärjestelmät säästävät kustannuksia erityisesti silloin kun niitä asennetaan jo käytössä oleviin aluksiin. Teknologiaa kokeiltiin ensimmäiseksi Langh Shipin laivoissa, minkä jälkeen sitä on asennettu useisiin risteily- ja rahtialuksiin.

Kierrätysjätteestä polttoainetta

Meriaura Group on yhteistyökumppaneidensa kanssa kehittänyt uudenlaisen laivakonseptin. VG EcoCoasterTM on erittäin energiatehokas kuivalastialus, joka on suunniteltu kuormittamaan ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin perinteiset kuivarahtialukset. Alukset hyödyntävät kierrätysjätteestä tehtyä biopolttoainetta Eco Fuelia.

m/s Eeva VG

Hukkalämpö hyötykäyttöön

Eckerö Line varustamon hukkalämmön talteen keräämisen pilottihanke toi 210 tonnin päästövähennykset. Hankkeessa m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäädytysjärjestelmä, Gadcooler, jonka avulla laivan koneiden hukkalämpöä kerättiin talteen ja hyödynnettiin laivan ilmastoinnissa.

Laivat kulkevat taas tuulivoimalla

Roottoripurje on Suomessa kehitetty ympäristöinnovaatio joka vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Sähkömoottorin pyörittämä putkilomainen roottoripurje tuottaa ilmapaine-eroilmiön, joka työntää alusta eteenpäin. Ilmiö tunnetaan Magnus-voimana. Roottoripurje vähentää polttoainekulutusta 5-20% tuuliolosuhteista riippuen. Bore-varustamo testasi ja otti ensimmäisenä käyttöön Norsepowerin roottoripurjeen m/s Estraden rahtialuksellaan.

m/s Estraden

Keväällä 2018 Norsepowerin roottoripurje asennettiin Viking Linen matkustaja-autolautta Graceen. Viking Grace on ensimmäinen hybridialus, joka liikkuu yhdistelmällä tuulityöntövoimaa ja LNG:tä. Viking Linen vuonna 2020 valmistuva uudisrakennus tulee myös hyödyntämään sekä LNG:tä että tuulivoimaa.

m/s Viking Grace

 

Sähköä meriliikenteeseen

Finnlines on tilannut kolme uudenlaista roro-alusta. Ensimmäisten laivojen odotetaan valmistuvan vuosina 2020-2021. Edistyneen teknologian ansiosta nämä uudet roro-alukset tulevat olemaan Itämeren uudenaikaisimpien ja ympäristöystävällisimpien laivojen joukossa. Nämä uudenlaiset hybridialukset käyttävät liikennöidessään perinteisiä polttoaineita, mutta alusten litium-ioni-akkuyksiköt ladataan liikkeellä oltaessa ja ladattu sähkö hyödynnetään satamassa, jolloin satamakäynti on päästötön. Innovatiivinen kölin alla toimiva ilmanpyöritysjärjestelmä luo laivan pohjaan ilmakuplien muodostaman pinnan, joka vähentää laivan kitkaa ja hydrodynaamista vastusta samalla pienentäen polttoaineen kulututusta ja päästöjä.

Suomen meriklusteri on vahvasti mukana kehittämässä ja testaamassa myös tulevaisuuden teknologioita

CO2 päästöjen vähentäminen ja asteittain poistaminen kokonaan ovat globaalisti yksi suurimpia merenkulun tutkimuksen ja kehityksen kohteita. Mahdollisia keinoja ovat mm. vedyllä tai metanolilla toimivat polttokennoratkaisut (fuel cells). Myös Suomessa ollaan pitkällä tutkimus- ja kehitystyössä polttokennoratkaisuissa.

Sähkön hyödyntäminen lisääntyy vauhdilla myös meriliikenteessä, erityisesti lyhyillä lautta-reiteillä sekä satamakäyntien aikana. Elektra-lautta aloitti liikennöintinsä Paraisten ja Nauvon välisellä reitillä kesällä 2017. Tämä on Suomen ensimmäinen hybridilautta jonka energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit. Sähkökäyttöinen Elektra hybridilautta on 90 m pitkä, 16 m leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus.

Olof Widén
Johtava asiantuntija

Olof Widén on Johtava asiantuntija, hänen vastuualueena on mm. ympäristökysymykset, alusturvallisuus sekä pätevyysasiat.
+358400 723355
olof.widen@shipowners.fi