Finnlines panostaa Suomi-Saksa-reitille – kolme uudenlaista ropax-alusta tilattu
9. huhtikuuta 2025
Grimaldi-konserni, johon Finnlines kuuluu, on allekirjoittanut tilauksen yhdeksästä uraauurtavasta ropax-aluksesta. Kuusi alusta tulee liikennöimään Välimerellä Grimaldi Lines- ja Minoan Lines -brändien alla. Finnlinesin Itämeren liikenteeseen tulee kolme uutta alusta. Alusten keskeisiä ominaisuuksia ovat muun muassa vähäisemmät ympäristövaikutukset ja parempi matkustusmukavuus.
Osana laivaston laajentamis- ja uudistusohjelmaa, Grimaldi-konserni on sopinut yhdeksän ropax-aluksen rakentamisesta China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) -telakan (osa China Merchants Group -yhtiötä) kanssa. Sopimus huippuluokan aluksista on allekirjoitettu tänään aamulla Hong Kongissa, ja se on arvoltaan 1,3 miljardia Yhdysvaltojen dollaria.
Uudet alukset on suunniteltu parantamaan merikuljetusten laatua Välimerellä ja Itämerellä niin rahdin kuin matkustajien osalta. Kaikki yhdeksän alusta varustetaan moottoreilla, jotka voivat käyttää metanolia. Näin alukset pystyvät saavuttamaan hiilineutraaliustavoitteet (Net Zero Emission goal). Alukset yhdistävät kuljetuskapasiteetin, innovatiivisen designin ja matkustusmukavuuden ympäristökestävyyden mukaisesti.
Neljä alusta tulee purjehtimaan Italian lipun alla ja ne tulevat liikennöimään Grimaldi Lines -brändin alla. Kaksi alusta tulee purjehtimaan Kreikan lipun alla ja ne tulevat Grimaldi-konsernin kreikkalaisen tytäryhtiö Minoan Linesin käyttöön. Nämä kuusi sisaralusta ovat ”Next Generation Med” -luokan aluksia ja palvelevat Välimeren reiteillä. Kolme alusta tullaan toimittamaan Finnlinesille, ja ne tulevat liikennöimään Suomen lipun alla. Nämä ”Hansa Superstar” -luokan alukset tulevat olemaan jatkoa huipputekniikkaa hyödyntäville ”Superstar”-luokan aluksille ja ne suunnitellaan erityisesti Itämeren reiteille.
Kaikki yhdeksän uraauurtavaa ja ympäristötekniikan innovaatioita hyödyntävää alusta tullaan toimittamaan vuosina 2028-2030. Optimoitu runkosuunnittelu ja propulsio, energiatehokkuutta parantava energiahallintajärjestelmä (niin merellä kuin satamassa), maasähkövalmius ja parantuneet pohjamaalit vähentävät hiilidioksidipäästöjä yli 50 % kuljetettua lastiyksikköä kohden, verrattuna aluksiin jotka liikennöivät samoilla reiteillä nykyään.
Uudet Välimeren ropax-alukset ovat 229 metriä pitkiä ja niissä on 3 300 kaistametriä rahdille ja yli 300 henkilöautolle. Aluksiin mahtuu 2 500 matkustajaa ja niissä on 300 hyttiä (kokonaiskapasiteetti yli 1 200 vieraalle) ja noin 700 lepotuolipaikkaa.
Matkustajilla on käytössään lukuisia mukavuuksia, kuten kolme baaria, ostosalue, konferenssisali, kaksi itsepalveluravintolaa, panoraama à la carte -ravintola, lounge sisä- ja ulkotiloissa aurinkokannella, jossa on kaksi uima-allasta, sekä kattobaari. Sisustussuunnittelu on tehty huolellisesti, ja se on räätälöity erikseen Grimaldi Linesin ja Minoan Linesin aluksille – jokainen alus on suunniteltu kohtaamaan kohdemarkkinan erityistarpeet.
Seuraavan sukupolven alukset merkitsevät läpimurtoa energiatehokkuudessa: kuusi ”Next Generation Med” alusta tulevat olemaan ensimmäisiä aluksia Välimerellä, jotka käyttävät metanolia energialähteenä.
Itämerelle tulevat kolme uudisrakennusta ovat 240 metriä pitkiä ja niissä on 5 100 kaistametriä rahdille ja 90 henkilöautolle. Aluksissa on yhteensä 320 hyttiä ja matkustajakapasiteetti on 1 100 matkustajaa. Laivojen design perustuu Finnlinesin Superstar-luokan aluksiin, Finnsiriukseen ja Finncanopukseen, mutta tullaan mukauttamaan Suomi-Saksa-reitin tarpeisiin. Uudet alukset suunnitellaan pitkille matkoille ja ne sisältävät uusia hyttikategorioita ja tarjoavat ravintolavaihtoehtoja erilaisten matkustajien tarpeisiin. Suunnittelua ohjaa vahva panostus mukavuuteen ja matkustuskokemukseen.
Alusten palvelutarjonta koostuu viidestä baarista ja ravintolasta, monipuolisesta kylpylästä, saunasta, myymälästä ja kahdesta leikkialueesta eri ikäisille lapsille. Yksi merkittävimmistä ominaisuuksista tulee olemaan kannella 12 sijaitseva keulabaari, joka tarjoaa henkeäsalpaavat näkymät Itämeren ylityksessä.
“China Merchants Industry Group ja Grimaldi-konserni ovat aina noudattaneet käsitettä ’innovaatiot ja laatu etusijalla’, tehden läpimurtoja vihreän laivateknologian ja älykkään merenkulun parissa, määritellen yhdessä ropax-alusten uudet normit. Kiinan johtavana korkealuokkaisten laitteiden valmistajana, China Merchants Industry Group ja CMI Weihai Shipyard muodostaa ensiluokkaisen-T&K-tiimin, optimoidun toimitusketjun ja täyden elinkaarimallin varmistamaan laadukkaan projektitoimituksen sekä auttaa Grimaldia edelleen varmistamaan johtavan aseman eurooppalaisella ja globaalilla roro-markkinalla”, sanoo Wu Sichuan, China Merchant Industryn puheenjohtaja. ”China Merchants Industry on valmis jatkamaa työtä Grimaldi-konsernin kanssa ja syventämään yhteistyötä, kun hiilineutraalit polttoaineet ja älykkäät laivat tarjoavat entistä tehokkaampia ja vastuullisempia merikuljetusratkaisuja globaaleille asiakkaille”.
”Nämä yhdeksän ainutlaatuista ropax-alusta jatkavat ja vahvistavat menestyksekästä yhteistyötä China Merchants Group:in kanssa, joka on ollut erinomainen kumppani huippuluokan alusten rakentamisessa”, sanoo Emanuele Grimaldi, Grimaldi-konsernin toimitusjohtaja, Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja. ”Uudet Next Generation Med- ja Hansa Superstar -luokan alukset ovat tulosta asiakkaiden ja laajemmin merenkulun tarpeiden perusteellisesta tutkimuksesta. Nykyään, enemmän kuin koskaan, vaaditaan laatua, tehokkuutta ja ympäristövastuullisuutta, pysyäksemme keskeisenä kansallisessa ja kansainvälisessä rahti- ja matkustajaliikenteessä. Erityisesti suorituskyky hiilidioksidipäästöjen alentamisessa ja metanolin käyttäminen vaihtoehtoisena polttoaineena vievät konsernimme lähemmäs globaalia hiilineutraaliustavoitetta ja vahvistavat entisestään asemaamme Välimeren ja Itämeren alueiden lähimerenkulussa”.
Lisätiedot
Thomas Doepel, Toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
thomas.doepel@finnlines.com, +358 50 565 4273
Kuvapyynnöt ja muut kyselyt
communications@finnlines.com
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” – operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä
Elintärkeä Itämeri – Merikuljetusten on toimittava kaikissa oloissa
15. huhtikuuta 2025 - Turun Sanomat
IMO:ssa historiallinen sopimus merenkulun globaalista ilmastosäätelystä
14. huhtikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Kasvua näkyvissä – meriklusterin tunnusluvut kertovat alan palautuneen koronan notkahduksesta
9. huhtikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Tallink Silja Line ja John Nurmisen Säätiö jatkavat yhteistyötä Itämeren suojelemiseksi
4. huhtikuuta 2025 - Tallink Silja
Finnish firms help navigate shipping industry’s green transition
3. huhtikuuta 2025 - Good News from Finland