Vihreät merikäytävät

Green Shipping Corridors, eli vihreät merikäytävät, ovat osa maailmanlaajuisia toimenpiteitä, joilla pyritään vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä meriliikenteestä. Tällä hetkellä on suunnitteilla noin 60 vihreää merikäytävää ympäri maailman. Vihreä merikäytävä on päästötön tai lähes päästötön reitti kahden tai useamman sataman välillä. Vihreä logistinen kuljetusketju voi sisältää useita liikennemuotoja.

Vihreät merikäytävät toimivat alustana yhteistyölle, innovaatioille ja uusien teknologioiden hyödyntämisprojekteille merellä ja maalla. Hankkeiden tuoman yhteistyön avulla yhteistyökumppaneiden päästövähennyspyrkimyksiä on tarkoitus vauhdittaa, jotta päästötavoitteet saavutetaan nopeammin. Maailmalla konttialukset ja matkustaja-autolautat, joissa matkustajien lisäksi kuljetetaan merirahtia yleensä kumipyörillä ovat olleet edelläkävijöinä Green Shipping Corridorsien kehittämisessä. Myös Suomessa matkustaja-autolautat ovat aktiivisesti tuoneet konseptia käyttöön.

Toteutuakseen vihreät merikäytävät tarvitsevat laajaa yhteistyötä, jossa satamat, kaupungit, viranomaiset, lastinomistajat, kuljetusyhtiöt ja varustamot ovat avainasemassa.  Suuri osa reiteistä ovat vasta suunnitteluvaiheessa, mutta joitakin reittejä on jo avattu.

Viime aikoina on kuultu hyviä uutisia vihreistä merikäytävistä suomalaisilta toimijoilta; yhdessä ruotsalaisten ja virolaisten kanssa on jo nyt voitu tarjota vihreiden käytävien tuomia päästövähennysmahdollisuuksia yrityksien ja kuluttajien ulottuville.

Pohjanlahdella Wasaline on lanseerannut Green Corridor Fridays -pilotin, jossa perjantaisin linja liikennöi päästöttömästi Vaasan ja Uumajan väliä. Reittiä ajetaan perjantaisin nesteytetyn maakaasun (LNG:n) sijaan uusiutuvalla nesteytetyllä biometaanilla (LBG). Reitti on tällä hetkellä yksi valmiimmista käytävistä. Wasalinen Aurora Botnia -laiva, joka on rakennettu Suomessa Rauman telakalla, on yksi ympäristöystävällisimmistä matkustaja- autolautoista ja on toiminut kelluvana testialustana energiansäästöinnovaatiolle.

Rahtipuolella on myös uutisia vihreistä käytävistä. Viking Line on yhteistyössä Orclan ja Scandic Transin kanssa luonut Itämeren ensimmäisen logistisen vihreän käytävän rahdille, jossa Felix ketsuppipullon kuljetusaikaisia päästöjä on saatu alennettua 90% vaihtamalla fossiiliset polttoaineet GASUM:in bio-pohjaisiin polttoaineisiin. Reitti kulkee Ruotsin Fågelmarasta aina Turkuun asti.

Suomenlahdelle on suunnitteilla kaksi reittiä Suomen ja Viron välille. Viime vuonna Suomi ja Viro solmivat Green Shipping Corridor -yhteisymmärryssopimuksen, jonka tavoitteena on luoda kestävä, ympäristöneutraali meriliikenneväylä matkustaja- ja rahtiasiakkaille Helsingin ja Tallinnan sekä Vuosaaren ja Muugan satamien välille. Mukana hankkeessa ovat kaikki Suomen ja Viron välillä liikennöivät Eckerö Linen, Tallink Siljan sekä Viking Linen matkustaja-alukset.

Turku-Tukholma välin vihreä käytävä on myös työn alla ja sen odotetaan olevan fossiilivapaa viimeistään vuonna 2035. Satamien lisäksi yhteistyössä on mukana muun muassa Viking Line.

Vihreät merikäytävät ovat oma-aloitteinen käytännönläheinen lähestymistapa auttaa käytävähankkeisiin osallistuvia toimijoita saavuttamaan sekä omat, että Pariisin ilmastosopimuksessa asetetut päästövähennystavoitteet vuoteen 2050 mennessä. Toimilla pyritään rajoittamaan ilmaston lämpeneminen 1.5 asteeseen.

Pidemmällä aikavälillä vihreät ja vähäpäästöiset kuljetusketjut vahvistavat myös Suomalaisten yritysten kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla. Päästömaksujen kustannustason ennustetaan kasvavan tulevina vuosikymmeninä, joten logistisen ketjun päästöjä tulisi jo kustannussyistä pyrkiä vähentämään.

YK:n merenkulkujärjestö IMO:n vuonna 2023 päivitetyn kasvihuonekaasustrategian mukaan kansanvälisen meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöt tulee olla nettonolla vuoteen 2050 mennessä, tai tämän tienoilla. Vuoteen 2030 mennessä 5–10% kansanvälisen meriliikenteen käyttämästä energiasta pitäisi jo tulla nolla- tai lähes nollapäästöisistä energioista, polttoaineista ja teknologioista.  Paljon täytyy tapahtua laajalla rintamalla nopeasti, jotta päästövähennystavoitteet olisivat saavutettavissa.

Meriliikenteessä suuri haaste on vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus ja moninkertaisesti korkeampi hinta. Vihreiden merikäytävien toivotaankin lisäävän kysyntää ympäristöystävällisimmistä energioista, polttoaineista ja teknologioista. Kysynnän kasvun toivotaan heijastuvan liikennepolttoainehintoihin hinnan alentumisena. Siirtymäaikana Suomen Varustamot ja EK ovat esittäneet Suomen hallitukselle, että kansallisista päästökauppatuloista 100% kohdennetaan puhtaan siirtymän vauhdittamiseen. Meriliikenteen osalta tämä tarkoittaisi kohdentamista juuri kestävien polttoaineiden saatavuuden parantamiseen ja hinnan alentamiseen siirtymäkauden ajan, ennen kuin vähähiilisiä polttoaineita on tarjolla riittävästi kilpailukykyiseen hintaan.

 

 

Suomen Varustamot Ry