Finnlinesin toisen hybridiroro-aluksen rakentaminen käynnistyi
18. syyskuuta 2020
Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu suunnitellusti ja uuden huippuekologisen roro-aluksen tuotantovaihe alkoi Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa. Aluksen ensimmäiset teräslevyt leikattiin perinteisessä teräksenleikkausseremoniassa 16.9.2020.
Finnlinesin 500 miljoonan uudisrakennusohjelma sisältää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Uudisrakennukset tulevat parantamaan yhtiön laivaston energiatehokkuutta entisestään. Alusten rakentamisessa hyödynnetään viimeisimpiä ympäristöteknisiä ratkaisuja. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömän satamassaoloajan. Tämän lisäksi alukset varustetaan lukuisilla muilla energiatehokkuutta parantavilla ja päästöjä vähentävillä teknologioilla. Roro-alusten on määrä aloittaa liikenteessä 2021–2022 ja Superstar ropax-alukset aloittavat liikennöinnin 2023.
Uudet roro-alukset saavat nimensä laivoissa käytettyjen innovatiivisten ympäristöteknologioiden mukaan ja ne tulevat olemaan Finneco I, Finneco II ja Finneco III.
”Jatkamme strategiamme toteuttamista määrätietoisesti ja johdonmukaisesti. Keskitymme edelleen toimintamme kehittämiseen. Vuosien aikana Finnlines on investoinut vahvasti energiatehokkuuden parantamiseen, ympäristöteknologioihin ja meidän uudisrakennusohjelma parantaa entisestään laivastomme energiatehokkuutta. Uudet hybridiroro-alukset tulevat tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkaillemme erittäin vastuullista ja ympäristöystävällistä linjaliikennettä,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.
Lisätietoa
Tom Pippingsköld
Talous- ja rahoitusjohtaja
puh. +358 40 519 5041
tom.pippingskold@finnlines.com
Mikael Lindholm
Head of Newbuilding Department
puh. +358 50 565 4627
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista ro-ro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.
Varustamobarometri ennakoi alalle jo lievää nousua
25. huhtikuuta 2024 - Osto ja logistiikka
Vuoden 2023 varustamobarometri julkaistu – vaikean vuoden 2023 jälkeen varustamot ennakoivat parempaa
22. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Varustamot odottavat pientä elpymistä – Suomen meriliikenne vähenee kuitenkin edelleen tänä vuonna
22. huhtikuuta 2024 - Turun Sanomat
Finland höjer farledsavgifterna
18. huhtikuuta 2024 - Sjöfartstidningen
Meriaura tilaa kaksi bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta
15. huhtikuuta 2024 - Meriaura Oy