Finland är beroende av sjötrafik, dess smidighet och konkurrenskraft. Ca. 90 procent av Finlands import och export transporteras till sjöss.
Sjöfarten bygger värdenätverk, som skapar grunden för tillväxt av industrin, turismen och andra näringsgrenar. De finska rederierna är föregångare i teknologi och miljöinnovationer, och är starkt med i att utveckla nya lösningar för hållbar sjöfart.
Rederibarometern 2022 har publicerats – framtidsutsikterna försvagas och osäkerheten tar över branschen
11. januari 2023 - Rederierna i Finland
AtoB@C Shipping unveils the names of the first six hybrid vessels
13. januari 2023 - ESL Shipping Ltd
Nya anvisningar om cybersäkerhet för rederier och fartyg
8. februari 2022 - Rederierna i Finland
Kriget i Ukraina och dess inverkan på sjöfart
20. november 2022 - Rederierna i Finland
Pressmeddelanden
Rederibarometern 2022 har publicerats – framtidsutsikterna försvagas och osäkerheten tar över branschen
11. januari 2023 - Rederierna i Finland
Rederierna i Finland rf:s höstmöte bestämde styrelsens sammansättning för året 2023
28. november 2022 - Suomen Varustamot Ry
Rederierna i Finlands erkännandepris till Försörjningsberedskapscentralens Jukka Etelävuori
24. november 2022 - Rederierna i Finland
Visa alla meddelandenFrån våra rederier
AtoB@C Shipping unveils the names of the first six hybrid vessels
13. januari 2023 - ESL Shipping Ltd
Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS
7. december 2022 - Viking Line Abp
ESL Shipping sells agency business in Sweden to GAC
1. december 2022 - ESL Shipping Ltd
Mera från våra rederierSjöfartens nyheter
Mielipidekirjoitus / Tebatti: Suomen tulee varmistaa, ettei meriliikenteessä makseta samoista päästöistä kahteen kertaan
15. januari 2023 - Talouselämä
IMO progress on revised GHG strategy, Mediterranean ECA adopted
4. januari 2023 - The Shipping Tribune
Meriliikenteen vihreän siirtymän vaikutuksia ja kehittämistarpeita arvioitu
23. november 2022 - Liikenne- Ja Viestintäministeriö
Sjöfartens nyheterEMSA har publicerat en ny sjösäkerhetsrapport
Europeiska sjösäkerhetsbyrån EMSA har lanserat sin europeiska sjösäkerhetsrapport (EMSAFE), den första omfattande översikten av sjösäkerheten inom Europeiska unionen. Digitalisering, utfasning av fossila bränslen och de mänskliga elementen identifieras som de viktigaste frågorna som ska hanteras för att öka sjösäkerheten under de kommande åren.
Ladda ner rapporten härICS: Ny data visar att framtida efterfrågan på bränslen för sjöfartsindustrin motsvarar hela den nuvarande globala produktionen av förnybara energikällor
Enligt den internationella paraplyorganisationen för rederier International Chamber of Shipping, påvisar en ny rapport som publicerats den 17.5. att den globala sjöfartsindustrin kommer att kräva en mängd som motsvarar världens hela nuvarande efterfrågan på förnybar energi, för att ersätta användningen av fossila bränslen. 90% utav världens handel transporteras till sjöss.
Kommande evenemang
31.1.2023 |
KM: Infotillfälle om sjöfartens utsläppshandelDen 31 januari 2023, kl. 13–15.30, anordnar transport och kommunikationsministeriet ett informationstillfälle för operatörer som kommer att omfattas av utsläppshandeln inom sjötransporter. Syftet med evenemanget är att ge information om utsläppshandeln och operatörernas skyldigheter, Evenemanget kommer att hållas på distans och presentationerna kommer att vara på |
Distansevenemang |
Miljö
Sjöfartsindustrin har redan länge satsat på miljöansvar och i Finland har det utvecklats nya lösningar som spridits runt världen. I Finland ser vi ansvarsfullhet som ett verksamhetssätt och en konkurrensfördel.
Läs meraFinland är föregångare inom digital och miljövänlig sjöfart
Sjöklustret i Finland har unikt samarbete över sektorgränser, säger verkställande direktör för Rederierna i Finland Tiina Tuurnala, med kolleger i nya Navigator FMC Yearbook 2020-2021. Läs mer om den finska sjöfarten och om de innovativa företagen i sjöklustret.
FMC Yearbook 2020-2021