Finnlines investoi matkustajien viihtyvyyteen – kaksi ympäristöystävällistä 5 100 kaistametrin Superstar-luokan ropax-alusta tilattu
9. tammikuuta 2020
Finnlines tilasi vuonna 2018 Jinling-nimiseltä telakalta kolme ympäristöystävällistä hybridi-roro-alusta, jotka sopivat joustavasti erilaisille roro- ja storo-lasteille. Nyt Finnlines jatkaa uudisrakennusohjelmaansa ja on allekirjoittanut tilauksen kahdesta ropax-aluksesta China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) -nimisen telakan kanssa (aiemmin AVIC Weihai). Molemmat telakat ovat nykyisin osa China Merchants Group:ia.
Superstar-luokan ropax-aluksiksi kutsuttavia aluksia odotetaan liikenteeseen vuonna 2023. Alukset tulevat olemaan isompia kuin nykyiset Star-luokan alukset, ja samalla Finnlinesin laivaston lippulaivoja niin koon kuin teknologiankin puolesta. Alukset ovat noin 230 metriä pitkiä ja niiden lastikapasiteetti on 5 100 kaistametriä sekä matkustajakapasiteetti noin 1 100 matkustajaa.
Alusten jääluokka on korkein Suomen / Ruotsin jääluokka. Alukset rakennetaan korkeimmat tekniset ja ympäristönäkökulmat huomioiden, ja samalla ne tulevat olemaan ropax-luokan edelläkävijöitä ympäristöasioissa.
Uudistetussa konseptissa yhdistyy sekä rahtilaivan että matkustajalaivan parhaat puolet. Superstar-luokan ropax-aluksen erilaiset matkustajatilat ja viihtyisät ulkokannet tekevät saaristomerimatkasta ainutlaatuisen. Näiden lisäksi erilaiset kokoustilat soveltuvat hyvin kokouksiin, koulutuksiin ja luentoihin. Aluksen keskellä olevat myymälä-, ravintola- ja ostosalueet tarjoavat matkustajille monipuolisen tuote- ja palveluvalikoiman.
Superstar-alus on suunniteltu siten, että lastinkäsittely toimii tehokkaasti ja nopeasti tarjoten rahtiasiakkaille mahdollisimman lyhyen lastaus- ja purkuajan.
Seuraavan sukupolven Superstar-luokan ropax-alukset lisäävät merkittävästi matkustajien viihtyvyyttä Finnlinesin laivoilla ja tarjoaa aivan uudenlaista asiakaskokemusta. Uusi palvelukonsepti nostaa asiakaskokemuksen uudelle tasolle digitaalisten palveluiden kautta, jotka ulottuvat check-in- ja kansipalveluista aina asiakaspalautteeseen asti.
”Haluamme tarjota laadukasta palvelua asiakkaillemme samalla ollen edelläkävijä ympäristöasioissa. Tämä investointi tähtää energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen, mutta samalla panostamme matkustajien viihtyvyyteen. Haluamme olla johtava korkealaatuisen roro- ja ropax-kuljetuspalvelun tuottaja Itämeren alueella. Meneillään oleva 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma varmistaa, että tarjoamme jatkossakin asiakkaillemme ensiluokkaista palvelua,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.
LISÄTIETOA
Tom Pippingsköld
Talous- ja rahoitusjohtaja
puh. +358 40 519 5041
tom.pippingskold@finnlines.com
Suomen Varustamot Ry
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator