Viking Gloryn rakennustyö etenee
19. huhtikuuta 2021
Työt ovat parhaillaan käynnissä täydellä teholla XSI:n telakalla Xiamenissa, missä yksi maailman ilmastoystävällisimmistä aluksista on valmistumassa. Viking Linella on paikan päällä työn johtamisesta ja laadunvarmistuksesta huolehtiva parinkymmenen työntekijän tiimi. Lisäksi projektiin osallistuu 200 eri yhteistyökumppanien työntekijää. Viking Gloryn arvioidaan valmistuvan vuoden 2021 lopussa, ja se aloittaa liikennöinnin vuoden 2022 alussa.
Rakennustyötä telakalla johtaa projektipäällikkö Kari Granberg, joka yhdessä suomalaisten, ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten insinöörien ja tiiminvetäjien kanssa valvoo työtä ja huolehtii turvallisuusvaatimusten täyttymisestä.
- Tällä hetkellä päivämme kuluvat piirustusten tarkastamiseen, asiakirjojen kontrollointiin ja työn valvomiseen. Juuri nyt täällä työskentelee 800 ihmistä, joista noin 200 on sisustuksen parissa työskenteleviä eri yhteistyökumppaneiden työntekijöitä. Teemme päivittäin useita eri järjestelmien ja automaation tarkastuksia ja testejä. Tarkastamme sisä- ja ulko-ovia, valvomme maalaus- ja eritystyötä, sprinkleri- ja venttiilijärjestelmiä, kaapelivetoja ja liitoksia. Päivä päivältä työ edistyy, ja alus alkaa saada muotonsa. Se inspiroi meitä paljon, sanoo Viking Linen projektipäällikkönä paikan päällä Xiamenissa toimiva Kari Granberg.
Useita yhteistyökumppaneita ja turnkey-yrityksiä
Jo suunnitteluvaiheessa Viking Line päätti palkata projektiin tunnettuja ja merkittäviä yhteistyökumppaneita kehittämään ympäristöteknisiä ratkaisuja ja luomaan innovatiiviset sisätilat, joissa asiakaskokemus on etusijalla. Kumppaneista mainittakoon ABB Marine, arkkitehtitoimisto Koncept, Climeon, Wärtsilä, Kone, Deltamarin, Scenso, ICF Group, TSI ja Almaco. Näistä yrityksistä seuraavat osallistuvat tällä hetkellä aktiivisesti aluksen rakentamiseen:
Almaco asentaa parhaillaan seinäpaneeleja käytäviin ja viimeistelee hyttien sisustusta. Matot on asennettu joillain kansilla. Isompia tehtäviä viimeistellään keittiössä ja varastotiloissa. https://www.almaco.cc/ship-types/ferries-ropax/
Scenso (Sance ja Northsea Offshore) rakentaa tällä hetkellä julkisia tiloja. Tax-free-myymälään asennetaan seinäpaneeleja, ja työ jatkuu myös tietyissä yleisissä tiloissa, kokousosastolla ja SPA-osastolla. https://www.sance.fi/b/sance-part-of-the-innovative-ms-viking-glory-project
ICF Group tekee viimeistelytöitä eri ravintolatiloissa. https://icfint.com/portfolio/viking-glory-2018nb/
TSI (Total Solution Interiors) työskentelee juuri nyt aluksen porrasjärjestelmien parissa sekä joissain ravintoloissa, mm. kesäravintolassa ulkona kannella. https://www.totalsolutioninteriors.it/
Seuraava virstanpylväs
Seuraavina vaiheina rakennustyössä jatketaan Azipod-propulsiojärjestelmän testejä, jäähdytetään LNG-tankit ja tankataan LNG:tä kesäkuuksi suunniteltua ensimmäistä koeajoa varten. ABB:n Azipod-propulsiojärjestelmän ansiosta alusta on helpompi ohjata satamissa, mikä säästää sekä aikaa että polttoainetta. Myös tärinä ja melu vähenevät. Viking Glorylla myös LNG:stä syntyvä hukkakylmä tullaan ottamaan käyttöön. Ilmanvaihto, kylmäkalusteet, kylmiöt ja muut erityistilat pystyvät hyödyntämään uutta tekniikkaa.
- Olemme hyvin iloisia siitä, että olemme päässeet projektissa näin pitkälle. Meillä on ollut joitain haasteita pandemian takia, mutta ne ovat ratkenneet. Täällä työmaatoimistossa meitä on juuri nyt 20 henkeä. Muutama henkilö lisää on tulossa, mutta matkustaminen tänne on hankalaa tiukkojen karanteenirajoitusten takia. Jotkut meistä eivät ole siitä syystä käyneet kotona 1,5 vuoteen. Täällä on ollut epätavallisen kylmää vuodenaikaan nähden sääilmiö La Niñan takia, mutta nyt sää alkaa lämmetä. Olemme saaneet kokea paljon täällä Xiamenissa, ja kaikki ovat ylpeitä saadessaan olla mukana rakentamassa tätä kaunista laivaa, kertoo projektipäällikkö Kari Granberg.
Faktoja Viking Glorysta:
- Toimitetaan vuoden 2021 lopussa
- Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä
- Matkustajakapasiteetti 2 800
- 922 hyttiä
- Miehistöä noin 200 + 200 henkeä
- Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia
- Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
- Jääluokka 1 A Super
- Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)
- Rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa
Virtuaalikierros:
https://www.youtube.com/watch?v=WvGuBg67adg
Lisätiedot:
Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Viking Line Abp, johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 27000
Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö, Suomi, Viking Line Abp, christa.gronlund@vikingline.com, puh +358 18 27000
Eleonora Hansi, tiedotuspäällikkö, Ruotsi, Viking Skandinavien, eleonora.hansi@vikingline.com, puh +358 18 27000
Viking Linen uudisrakennus osallistuu suomalais-ruotsalaiseen EU-hankkeeseen. Viking Linelle on yhdessä Turun Sataman, Tukholman Sataman, Maarianhamina Sataman ja Turun kaupungin kanssa myönnetty EU-tukea Connecting Europe Facility (CEF) -ohjelmasta yhteiseen EU-hankkeeseen NextGen Linkiin.
Miten saamme merialalle riittävästi työvoimaa tulevaisuudessa? Uusi merihenkilöstön saatavuuteen keskittyvä hanke tarttuu haasteeseen
25. toukokuuta 2023 - Suomen Varustamot Ry
Finnlines valittu vuoden logistiikkayritykseksi
24. toukokuuta 2023 - Finnlines Oyj
Wasaline panostaa kestävään kehitykseen organisaatiomuutoksella
24. toukokuuta 2023 - Wasaline
International Day for Women in Maritime 2023: Thursday 18 May 2023
16. toukokuuta 2023 - All About Shipping
Finnlinesin tuloskatsaus tammi–maaliskuu 2023
4. toukokuuta 2023 - Finnlines Oyj