Meriakatemia 2025: Meriklusterin tulevaisuus muuttuvassa turvallisuusympäristössä
20. marraskuuta 2025
Itämeren kiristyvä turvallisuustilanne ja kasvavat ulkopoliittiset jännitteet nostavat meriyhteyksien strategista merkitystä. Suomi on vahvasti riippuvainen merenkulusta, mutta miten voimme varautua tulevaan ja turvata merialan kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa?
Näihin kysymyksiin pureuduttiin Suomen Meriklusterin järjestämässä Meriakatemiassa, joka kokosi merialalle keskeiset vaikuttajat keskustelemaan meriklusterin tilasta ja tulevaisuudesta. Edustettuna oli mm. kansanedustajia Liikenne- ja viestintävaliokunnasta, Talousvaliokunnasta, Valtiovarainvaliokunnasta, Eduskunnan meriryhmästä sekä viranomaispuolelta ja hallinnosta Liikenne- ja viestintäministeriön, Valtioneuvoston kanslian, Väylän, Traficomin, Merivoimien ja Rajavartiolaitoksen edustajia.
Tilaisuus järjestettiin 12. marraskuuta jäänmurtaja Sisulla, tarjoten ainutlaatuisen ympäristön ajankohtaisille puheenvuoroille ja keskusteluille.
Merialan keskeisiä elinkeinoja edustavat toimitusjohtajat Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot ry, Piia Karjalainen, Suomen Satamat ry ja Elina Andersson, Meriteollisuus ry alustivat ajankohtaiskatsaukset.
Keskustelua syvensivät kommenttipuheenvuorot Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Tom Hanénilta ja Merivoimien esikuntapäällikkö Janne Huuskolta.
Tilaisuuden ohjelmaan kuului myös Arctian tervehdys Maunu Visurilta ja laivakierros, jonka aikana osallistujat pääsivät tutustumaan jäänmurtajan komentosiltaan. Päivän päätteeksi nautittiin illallinen Merimieseläkekassan isännöimänä.
Keskusteluissa korostui, että merialan yritysten, viranomaisten ja päättäjien toimiva ja tiivis vuoropuhelu on ratkaisevaa, kun toimintaympäristö muuttuu ja varautuminen tulevaisuuden haasteisiin korostuu. Tästä Suomen vahvuudesta on tärkeä pitää kiinni ja edelleen kehittää.
Alan yritysten kilpailukyvyn ylläpito on keskeinen osa toimialan varautumisessa. Toimintaympäristön tämänhetkisistä haasteista huolimatta, Suomen meriklusterin näkymät ovat positiiviset.
Alan yritykset tekevät tuntuvia investointeja vihreään siirtymään ja panostavat vähäpäästöisiin teknologioihin. Tällä hetkellä suomalaisilla varustamoilla on tilauksessa aluksia, jotka voivat käyttää käyttövoimanaan esimerkiksi vihreää metanolia, biopolttoaineita ja sähköä. Lisäksi käytössä on erityyppisiä hybridiratkaisuja ja hiilen talteenotto-teknologiaa päästöjen vähentämiseksi.
Suurimpana haasteena merenkulun vihreässä siirtymässä on tällä hetkellä uusien fossiilittomien polttoaineiden saatavuus ja korkea hinta. Meriakatemiassa keskusteltiin myös tästä haasteesta ja keinoista vauhdittaa uusien polttoaineiden saatavuutta. Vihreä siirtymä luo myös alalle vientimahdollisuuksia. Meriteollisuuden tilauskannat ovat jopa poikkeuksellisen pitkät, mikä edesauttaa kilpailukyvyn pitkäjänteistä kehittämistä.

Godby Shipping has completed the purchase of the RoRo vessel Transporter
20. marraskuuta 2025 - Godby Shipping
Godby Shippings senaste fartygsaffär nu i hamn
19. marraskuuta 2025 - Ålandstidningen
The IMO’s net zero policy delay won’t take the wind from greener shipping’s sails
19. marraskuuta 2025 - BusinessGreen
Eckerö Linen m/s Finlandia saa ensimmäisenä sähköakun
7. marraskuuta 2025 - Osto ja logistiikka
Finland nominated for re-election to IMO Council – Finnish maritime teaching and research feature prominently
6. marraskuuta 2025 - Valtioneuvosto