Suomen Konepäällystöliitto jätti koko kauppamerenkulkua ja jäämurtajaliikennettä koskevan lakkovaroituksen
22. helmikuuta 2019
Suomen Konepäällystöliitto jätti koko kauppamerenkulkua ja jäämurtajaliikennettä koskevan lakkovaroituksen tänään 22.2.2019. Lakon on määrä alkaa 9.3.2019.
Konepäällystöliiton mukaan työnantajan esitys ei-EU työntekijöiden lisäämisestä tarkoittaisi vähintään tuhannen merityöpaikan menettämistä. Tämä ei pidä paikkansa. Työnantajan esityksen tavoitteena on saada lisää laivoja Suomen lipun alle. Esitys pitää sisällään ehdon, että myös suomalaisten merenkulkijoiden määrä samalla kasvaa. Työnantajan esityksen mukaan ei-EU työntekijöiden osuuden lisääminen ei myöskään saa johtaa suomalaisten merenkulkijoiden työsuhteiden irtisanomisiin.
Ilman sekamiehitystä suomalaiset varustamot eivät pysty kilpailemaan kansainvälisessä kilpailussa. Tavoitteena on myös parantaa huoltovarmuutta kasvattamalla suomalaisten alusten määrää Suomen lipun alla. Tavoitteena on, että suomalaisen merihenkilöstön määrä kasvaa.
Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Hans Ahlström, puh 040-7257110
Elintärkeä Itämeri – Merikuljetusten on toimittava kaikissa oloissa
15. huhtikuuta 2025 - Turun Sanomat
IMO:ssa historiallinen sopimus merenkulun globaalista ilmastosäätelystä
14. huhtikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Kasvua näkyvissä – meriklusterin tunnusluvut kertovat alan palautuneen koronan notkahduksesta
9. huhtikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Finnlines panostaa Suomi-Saksa-reitille – kolme uudenlaista ropax-alusta tilattu
9. huhtikuuta 2025 - Finnlines
Tallink Silja Line ja John Nurmisen Säätiö jatkavat yhteistyötä Itämeren suojelemiseksi
4. huhtikuuta 2025 - Tallink Silja