Eckerö Line hankkii toisen aluksen Helsinki–Tallinna-reitille – Suomen lipun alla seilaava alus kuljettaa rahtia jo kesäkuussa
6. toukokuuta 2019
Suomalainen laivayhtiö Eckerö Line on tehnyt aiesopimuksen uuden rahtilaivan hankkimisesta. Alus aloittaa liikennöinnin Helsingin Vuosaaresta Tallinnan A-terminaaliin kesäkuussa. Suomen lipun alla kulkeva alus tulee kuljettamaan rahdin lisäksi automatkustajia, joille uusi, kaksi kertaa päivässä kulkeva laivayhteys tarjoaa edullisen vaihtoehdon liikkua Suomen ja Viron välillä. Eckerö Linen kuljettaman rahdin ja autojen määrä on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa, ja uuden aluksen käyttöönotto kasvattaa volyymia entisestään. Vuosaareen osittain siirtyvä rekkaliikenne tulee myös vähentämään Helsingin keskusta-alueen raskasta liikennettä.
Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen uskoo Helsinki–Tallinna-reitin voimakkaaseen kasvuun. ”Näemme reitissä ison potentiaalin, ja haluamme olla sen kehityksessä mukana. Rahtilukumme ovat olleet hyvässä kasvussa viime vuosina, ja myös yhä useampi matkustaja ottaa auton mukaan matkustaessaan Viroon. Tuomme reitille nyt kokonaan uuden ratkaisun, joka vauhdittaa kasvavan raskaan liikenteen siirtymistä Vuosaareen ja luo uuden vaihtoehdon rahdille ja autolla matkustaville”, Keronen kertoo.
Suomen lipun alla kulkeva alus luo työpaikkoja Suomeen ja Viroon
Uusi alus tullaan rekisteröimään Suomen lipun alle. Eckerö Line on ainoa Suomen lipun alla liikennöivä laivayhtiö Helsinki–Tallinna reitillä, ja myös sen toinen alus m/s Finlandia on rekisteröity Suomen lipun alle.
Alus telakoidaan toukokuussa ja liikennöinti aloitetaan näillä näkymin kesäkuun aikana. Uuden reitin avaaminen tulee luomaan uusia työpaikkoja Vuosaaren ja Tallinnan satamiin sekä uudelle alukselle. ”Uuden aluksen tuominen liikenteeseen tarkoittaa noin 80 uuden työpaikan syntymistä Suomeen ja Viroon”, Taru Keronen kertoo.
Kaksi kilometriä rahtia ja yli 350 asiakaspaikkaa
Aluksen omistaa Eckerö Linen emoyhtiö Rederi Ab Eckerö, jolta alus tullaan vuokraamaan. Se on rakennettu vuonna 2000 Espanjassa ja se liikennöi viimeksi P&O Ferries -yhtiöllä Liverpoolin ja Dublinin välillä. Alus kuljettaa 366 matkustajaa ja siellä on pieni myymälä, mukavat matkustajatilat, kahvila ja istumasalonki sekä hyttejä. Rahtikaistaa löytyy kahden kilometrin edestä, eli hieman enemmän kuin Eckerö Linen jo liikennöimällä matkustaja-alus m/s Finlandialla.
”Tarjoamme nopean ja käytännöllisen rahtivaihtoehdon ruuhkaiselle Helsingin keskustalle. Rahtilähtöjemme määrä kasvaa kymmeneen vuorokaudessa, kun laskemme yhteen uuden aluksen ja m/s Finlandian kuljettaman rahdin”, kertoo Eckerö Linen rahtijohtaja Markku Onniselkä.
Uusi alus tulee liikennöimään päivittäin kaksi edestakaista vuoroa ja sen matka-aika on kolme tuntia. Aluksen nimi julkaistaan rekisteröinnin jälkeen.
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator