Meriaura Group lopettaa aluksillaan pullotetun veden käytön jätteen määrän vähentämiseksi
18. joulukuuta 2020
Meriaura Group lopettaa pullotetun veden käytön aluksillaan osana yhtiön lanseeraamaa Zero Waste –
ohjelmaa. Yhtiö on asennuttanut juomavesiautomaatit omistamiinsa aluksiin. Laivaympäristössä on totuttu
käyttämään pullotettua juomavettä, mikä on merkittävä yksittäinen aluksilla syntyvän muovijätteen lähde.
Pullotetun veden käyttö aluksilla on osittain vakiintunut tapa, mutta taustalla ovat myös hygieniasyyt, sillä
tankkivesi ei aina täytä talousveden hygieniavaatimuksia. Hakurahtimarkkinoilla liikennöivät alukset
vierailevat jatkuvasti eri satamissa ympäri Itä- ja Pohjanmerta, ja tankkiveden laatu vaihtelee myös tankkien
täyttöpaikan mukaan. Meriaura Groupin aluksiin asennettujen aktiivihiilisuodattimien ja
juomavesiautomaattien ansiosta miehistö voi jatkossa juoda tankkivettä, ja pullotetun juomaveden
ostamisesta voidaan luopua kokonaan.
”Aluksillemme asennetut Unitorin juomavesiautomaatit pitävät juomaveden sopivan viileänä. Veden laatua
testataan säännöllisesti. Toivomme kaikkien varustamoiden seuraavan esimerkkiä”, kertoo toimitusjohtaja
Ville Koskinen Meriaura Groupin varustamoyhtiöstä VG-Shipping Oy:stä. ”Itämeren suojelu on ollut
yritysryhmässämme kuluneen vuoden aikana merkittävässä asemassa oman jätteen vähennysprojektin
sekä Meriauran hoitaman kipsiprojektin myötä”, Ville Koskinen jatkaa.
Meriaura Group aloitti vuosi sitten laivastossaan projektin, jolla tähdätään laivojen ympäristöjalanjäljen
minimointiin ja merien suojeluun. Projektin tavoitteena on luoda standardit kaikille aluksille käytännöistä,
jotka tähtäävät kulutuksen ja jätteen määrän vähentämiseen, kierrätyksen ja uusiokäytön tehostamiseen,
ruokahävikin minimoimiseen, laivalla nautittavien aterioiden ohjaamiseen ympäristö- ja
ilmastoystävällisempään suuntaan, sekä parempaan ja tehokkaampaan jätevesien käsittelyyn. Projektin
ensimmäisessä vaiheessa varustamo ohjeisti aluksiaan olla päästämättä enää mereen harmaita ja mustia
vesiä, vaikka lainsäädännön puitteissa tämä olisi edelleen mahdollista ja näin edelleen valitettavasti
Itämerelläkin tapahtuu.
Lisätietoja:
Thomas Friis, kehityspäällikkö, Meriaura Group
thomas.friis@vg-shipping.fi puh. 040 705 39 39
Ville Koskinen, toimitusjohtaja VG-Shipping Oy
ville.koskinen@vg-shipping.fi puh. 040 584 81 79
Lisätietoa aiheesta on julkaistu Meriaura Groupin blogissa ja nettisivuilla:
https://vg-shipping.fi/meriaura-groupin-tavoitteena-nollapaastoinen-laivasto
Elintärkeä Itämeri – Merikuljetusten on toimittava kaikissa oloissa
15. huhtikuuta 2025 - Turun Sanomat
IMO:ssa historiallinen sopimus merenkulun globaalista ilmastosäätelystä
14. huhtikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Kasvua näkyvissä – meriklusterin tunnusluvut kertovat alan palautuneen koronan notkahduksesta
9. huhtikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Finnlines panostaa Suomi-Saksa-reitille – kolme uudenlaista ropax-alusta tilattu
9. huhtikuuta 2025 - Finnlines
Tallink Silja Line ja John Nurmisen Säätiö jatkavat yhteistyötä Itämeren suojelemiseksi
4. huhtikuuta 2025 - Tallink Silja