Ammattiliittojen ilmoittamien laajojen poliittisten lakkojen vaikutukset merenkulun rahtiliikenteeseen ovat huomattavat
26. tammikuuta 2024
Suomen Merimies-Unioni on ilmoittanut osallistuvansa poliittiseen lakkoon 1.-2.2.2024. Suomen Merimies-Unionin jäsenet eivät lakon aikana osallistu lastinkäsittelyyn.
Merikuljetusten merkitys on korostunut entisestään nykyisessä ulko- ja turvallisuuspoliittisessa tilanteessa. Merikuljetusten osuus Suomen ulkomaankaupasta on 96 prosenttia, tuonnista meritse kulkee jopa 97,7 prosenttia. Muissa EU-maissa merikuljetusten osuus on keskimäärin 30 prosenttia. Suomen kansainvälisen saavutettavuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta merikuljetusten toimintavarmuuden ja jatkuvuuden turvaaminen ovat avainasemassa.
Maija Mattila
Työmarkkina- ja lakiasiainjohtaja
Varustamobarometri ennakoi alalle jo lievää nousua
25. huhtikuuta 2024 - Osto ja logistiikka
Vuoden 2023 varustamobarometri julkaistu – vaikean vuoden 2023 jälkeen varustamot ennakoivat parempaa
22. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Varustamot odottavat pientä elpymistä – Suomen meriliikenne vähenee kuitenkin edelleen tänä vuonna
22. huhtikuuta 2024 - Turun Sanomat
Finland höjer farledsavgifterna
18. huhtikuuta 2024 - Sjöfartstidningen
Meriaura tilaa kaksi bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta
15. huhtikuuta 2024 - Meriaura Oy