Biopolttoaine pienentää Vihreän merikokouksen ilmastovaikutuksia 90 prosentilla

26. helmikuuta 2024

Viking Linen uusin vastuullisuusinnovaatio Vihreä merikokous pienentää kokousmatkan kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90 prosentilla ja vastaa ympäristötietoisten yritysasiakkaiden toiveisiin. Viking Linen laivoilla matkustaa vuosittain noin 600 000 ryhmä- ja kokousmatkustajaa, ja kaikki merikokouksen elementit on nyt käyty läpi tarkalla vastuullisuuskammalla.

Merikokousten suosio on palautunut ennalleen pandemiavuosien jälkeen. Tänä vuonna Viking Linen Helsingin-linjan kokouskapasiteetti kasvaa entisestään, kun Viking Cinderella palaa Suomeen Gabriellan pariksi. Viking Linen aluksilla laivakokouksia järjestetään eniten alle 30 hengen ryhmille, mutta myös 300–500 hengen kokoontumisia on usein. Joskus suurten laivaseminaarien osallistujamäärä voi nousta jopa tuhanteen.

Nyt Viking Line tuo kokousjärjestäjille uuden vastuullisen vaihtoehdon, Vihreän merikokouksen. Sen kasvihuonekaasupäästöt kokoustajaa kohti ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmät kuin normaalissa kokoustuotteessa. Vihreä merikokous on tarjolla Turun-linjan ilmastoviisaan alusparin Viking Gloryn ja Viking Gracen kaikilla lähdöillä.

”Asiakkaamme valitsevat laivakokouksen ennen muuta siksi, että se yhdistää työn ja huvin kustannustehokkaasti, pitää ryhmän koossa ja samalla vastaa ihmisten viime vuosina vahvistuneeseen kohtaamisten tarpeeseen. Uuden kokoustuotteemme myötä voimme tarjota tämän kaiken niin, että kokousmatkan hiilijalanjälki jää pieneksi”, Viking Linen Head of Sales Philip Sjöstrand sanoo.

”Vihreän merikokouksen päästövähennys syntyy siitä, että sen valinneet asiakkaamme matkustavat uusiutuvan biopolttoaineen voimin. Lisäksi olemme käyneet muutkin kokousmatkan elementit läpi tiukalla vastuullisuuskammalla. Laivoillamme järjestetään vuosittain yli 19 000 ryhmä- ja kokoustapahtumaa, joissa on noin 600 000 osallistujaa. Näin ollen jokaisella entistä vastuullisemmalla valinnalla on suuri merkitys”, Viking Linen Head of Customer Experience Marika Immonen kertoo.

Kestävät valinnat näkyvät kaikille Viking Linen kokousasiakkaille muun muassa kokousosaston luomukahvina ja -teenä, digitaalisen informaation suosimisena painetun materiaalin sijaan, ravintoloiden paikallisesti tuotettuina raaka-aineina ja sesonkiajatteluna sekä ruokahävikin määrätietoisena vähentämisenä. Kaikki Viking Linen aluksilla syntyvä jäte kierrätetään, ja useimmilla laivoilla ruokajäte jatkaa kiertokulkuaan biokaasun raaka-aineena.

Vihreän merikokouksen kehittämiseen otettiin heti alusta alkaen mukaan Viking Linen yritysasiakkaita. Paketin valinnut kokousjärjestäjä saa halutessaan hiilijalanjälkiraportin matkasta.

”Yritysten vastuullisuustavoitteet tiukentuvat vuosi vuodelta, ja oman työnantajan vastuullinen toiminta on entistä tärkeämpää myös työntekijöille. Vihreän merikokouksen valitsemalla kokousjärjestäjä on edelläkävijöiden joukossa ja voi olla varma, että kokoontumisen aiheuttamat päästöt on minimoitu. Vapaa-ajan matkustajillemme olemme tarjonneet mahdollisuutta valita biopolttoaine jo viime kesästä lähtien”, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo.

Viking Linen ympäristömatka

1980-luku

• Viking Line lopettaa myrkyllisten pohjamaalien käytön, ja sukeltajat alkavat harjata alusten pohjia puhtaiksi.

• Jätteiden kierrätys aluksilla alkaa.

• Ensimmäinen maasähköliittymä otetaan käyttöön Tukholmassa. Nykyään maasähkö on käytössä myös Helsingissä, Maarianhaminassa ja Tallinnassa.

1990-luku

• Rikkidioksidipäästöt vähenevät, kun siirrytään vähärikkiseen polttoaineeseen.

• Laivojen jätevedet aletaan käsitellä maissa.

• Merivedestä saatavaa kylmää aletaan hyödyntää laivojen tuuletusilman jäähdyttämiseen ja alusten tuuletusilmaa aletaan lämmittää pakokaasuista saatavan energian avulla.

2000-luku

• Viking Line ottaa ensimmäisenä varustamona maailmassa käyttöön Humid Air Motor -menetelmän typpidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Siinä moottorien polttolämpötilaa alennetaan käyttämällä merivettä jäähdytykseen.

• Viking Cinderellan typpidioksidipäästöt laskevat, kun laivalle asennetaan katalysaattorit.

• Biojätteiden kierrätys alkaa ensimmäisenä Viking XPRS:llä.

2010-luku

• Uusi Viking Grace käyttää polttoaineenaan täysin rikitöntä nesteytettyä maakaasua. Ilmastoviisas alus vähentää 85 % typpipäästöjä ja 15 % kasvihuonepäästöjä öljyä käyttävään laivaan verrattuna. LNG:llä hiukkaspäästöjä ei synny käytännössä lainkaan.

• Viking Gracella testataan roottoripurjetta, jolloin siitä tulee maailman ensimmäinen sekä LNG:tä että tuulivoimaa käyttävä hybridialus. Alukselle asennetaan energiankierrätysjärjestelmä, joka muuttaa ylijäämälämmön sähköksi.

2020-luku

• Viking Gabriellalle ja Viking XPRS:lle asennetaan virtausohjaimet, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

• Uusi Viking Glory tulee liikenteeseen maaliskuussa 2022. Laivan moottorit mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin eivätkä tuota lainkaan rikkipäästöjä.

• Viking Gloryn Azipod-ruoripotkurijärjestelmän ansiosta käännökset satamissa sujuvat ketterästi, ja laivan ohjailuun kuluu vähemmän aikaa ja polttoainetta. Aluksen rungon muoto vähentää aallonmuodostusta ja polttoaineen kulutusta.

• Viking Glory on edelläkävijä myös LNG:stä tulevan hukkakylmän hyödyntämisessä. Energiankierrätysjärjestelmä tuottaa jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintojen sähköstä.

• Viking Line alkaa tarjota Viking Gloryn ja Viking Gracen matkustajille mahdollisuutta ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran ja näin vähentää matkansa aiheuttamia päästöjä keskimäärin 90 prosentilla. Alkuvuodesta 2024 lähtien ilmastovaikutusten kompensointi on myös osa Vihreää kokouspakettia, jonka voi ostaa Turun-linjan kokousmatkoille.

Lisätietoja:

Philip Sjöstrand, Head of Sales

philip.sjostrand@vikingline.com, puh. +358 400 667 868

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51