Ensimmäisen uuden Superstar ropax-aluksen rakentaminen on alkanut

2. kesäkuuta 2021

Kahdesta uudesta Finnlinesin tilaamasta Superstar ropax-aluksesta ensimmäistä on alettu rakentaa. MS Finnsiriuksen perinteinen teräksenleikkausseremonia pidettiin China Merchants Jinling Weihain telakalla Kiinassa 1.6.2021. Ympäristöystävälliset ropax-alukset uudistavat Finnlinesin palveluja ja nostavat asiakaskokemuksen uudelle tasolle.

Supestar-aluksissa on tilaa 1 100 matkustajalle ja 5 100 kaistametriä roro-rahdille, 235 metriä pitkät alukset tulevat olemaan Finnlinesin suurimmat matkustaja-rahtialukset. Uuden sukupolven alusten suunnittelussa tuodaan matkustajakokemus täysin uudelle tasolle. Kuva: Finnlines

MS Finnsirius on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka sisältää kaksi ekotehokasta ropax-alusta ja kolme hybridiroro-alusta. Toinen uusista ropax-aluksista saa nimen MS Finncanopus.

Uusien Superstar-alusten on määrä aloittaa liikennöinti heinä- ja joulukuussa 2023 Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä. Ne ovat Star-sarjan ropax-aluksia suurempia ja tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kooltaan että tekniikaltaan parantaen yhteyksiä ja tarjoten asiakkaille entistä parempia kuljetus- ja matkustuspalveluja. Alukset ovat 235 metriä pitkiä ja niissä on 5 100 kaistametriä roro-rahdille ja tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa.

Superstar-alusten suunnittelussa on panostettu nopeaan ja tehokkaaseen lastinkäsittelyyn, jotta Finnlinesin asiakkaille voidaan taata lyhyt lastaus- ja purkausaika. Automaattinen laivankiinnitysjärjestelmä nopeuttaa  aluksen kiinnitystä laituriin ja entistä tehokkaammat satamatoiminnot mahdollistavat alhaisemman keskinopeuden merellä, mikä pienentää polttoaineen kulutusta. Tehostetut toiminnot vähentävät myös ympäristövaikutuksia ja päästöjä. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Valaistuksen ja tuuletuksen ohjausjärjestelmä suunnitellaan parantamaan energiatehokkuutta muuttuvissakin olosuhteissa.

Digitalisaatio ja vihreät arvot ovat alusten suunnittelussa ensisijaisia. Tarkoituksena on kehittää paperiton alus ja kaikki painettu aineisto korvataan diginäytöillä ja mobiilipalveluilla. Ympäristö ja kestävä kehitys ovat tärkeitä arvoja, jotka näkyvät aluksilla monin tavoin, esimerkiksi materiaalien, ateriavalikoiman ja siivousvälineiden, kuten keskusimurijärjestelmän, valinnassa. Tarkoituksena on myös käyttää paikallisia toimijoita uusien laivojen myynti- ja ravintolapalveluihin.

Seuraavan sukupolven Superstar-alukset tarjoavat matkustajille entistä upeamman matkustuskokemuksen, kun saaristo tulee paremmin esiin. Matkustajat voivat nauttia maisemista panoraama-ikkunoista ja tilavalta ulkokannelta. Kaikki yleiset tilat ja palvelukonsepti on suunniteltu yksityiskohtaisesti ja laivan sydän on Arcade-alue, jossa on Finnlinesin tähän asti suurin, noin 400 m2:n kokoinen tax-free-myymälä. Uusiin palveluihin kuuluu erilaisia hyttikategorioita, kylpylä ja kuntosali, joogastudio ja à la carte -ravintola.

“Haluamme johtaa korkeatasoisten roro- ja ropax-palvelujen kehitystä Itämerellä. Uudet Superstar-alukset, kuten koko uudisrakennusohjelmamme, mahdollistavat sen, että kykenemme jatkossakin tarjoamaan ensiluokkaisia palveluja asiakkaillemme. Olemme tehneet mittavia investointeja uudistaessamme ja kehittäessämme laivastoamme kestävän kehityksen mukaisesti. Jatkamme edelleen viimeisimmän olemassa olevan teknologian ja vihreiden innovaatioiden soveltamista”, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

 

Lisätietoja

Tom Pippingsköld
CFO, varatoimitusjohtaja
puh. +358 40 519 5041
tom.pippingskold@finnlines.com

Lehdistön yhteydenotot

Viestintä, communications@finnlines.com

Finnlines Oyj

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustaja­liikenne­varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.