Finncanopus-alus kastettu tänään Naantalissa, mikä päättää Finnlinesin 500 miljoonan euron ympäristöinvestoinnit
15. helmikuuta 2024
Finncanopus saapui Naantaliin aamuhämärässä 11.2.2024 ja kastettiin 14.2.2024.
Kuva: Finnlines.Finnlines Oyj, Lehdistötiedote, Helsinki, 14.2.2024
Finncanopus, toinen Finnlinesin kahdesta hybridi-tyyppisestä Superstar-rahti-matkustaja-aluksesta kastettiin tänään perinteiden mukaisesti Naantalissa. Samalla Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelma on saatu päätökseen. DB Schenkeriä edustanut Katariina Nurmi toimi laivan kummina, mikä symbolisoi Finnlinesin sitoutumista harjoittaa luotettavaa ja tehokasta logistiikkaa. Nyt Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä on kaksi sisaralusta, jotka tarjoavat vankan perustan rahtiasiakkaiden liiketoiminnan kasvulle.
Kaksi viimeistä vuotta merkitsevät uutta aikakautta Finnlinesin yli 75-vuotisessa historiassa. Finnlines on siirtynyt hybridi-aikakauteen 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelmansa myötä. Rahti-matkustaja-alus (ropax-alus) Finncanopus kastettiin tänään 14.2.2024, mikä merkitsee investointiohjelman päättymistä. Samppanjakasteen laivalle antoi perinteen mukaisesti laivan kummi Katariina Nurmi, DB Schenker Cluster Nordiscsin toimitusjohtaja Petteri Nurmen puoliso.
Samalla kun samppanjapullon rikkominen symbolisoi hyvän onnen toivotusta ja myötäisiä tuulia laivalle, sen miehistölle ja matkustajille, Katariina Nurmen valinta laivan kummiksi on myös hyvin vertauskuvallinen. Valinta kuvastaa Finnlinesin sitoumusta olla vakaa tehokkaan logistiikkaverkoston perusta, joka tukee paitsi Finnlinesin asiakkaiden menestystä, myös koko Suomen ja Euroopan kaupan ja teollisuuden kasvua.
Vihreän teknologian investointiohjelman aikana Finnlines on tuonut liikenteeseen viisi uudisrakennusta, joihin kaikkiin on asennettu viimeisintä ympäristöteknologiaa. Kolme hybridiroro-alusta aloitti liikenteessä kesällä 2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridi-ropax-alus Finnsirius debytoi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä syyskuussa 2023 ja sisaralus Finncanopus nyt helmikuussa 2024. Laivat ovat Finnlinesin suurimmat ropaxit, kummassakin on rahdille tilaa 5 200 kaistametriä ja matkustajapaikkoja 1 100.
“Finnlines on tehnyt mittavia investointeja vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan vahvistaen kilpailuasemaansa. Investointiohjelmamme noudattaa Grimaldi-konsernin strategiaa, joka tähtää toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen. Uudet laivat tukevat asiakkaita siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen. On hienoa toivottaa toinen Superstar-luokan alus, Finncanopus, tervetulleeksi liikenteeseen. Finnlinesilla on kesäkaudesta suuret odotukset, koska liikennöimme kahdella identtisellä ja täysin uudella aluksella manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
“Finncanopus, kuten sisaralus Finnsirius, todistaa halumme tuottaa huippuluokan palveluja rahtiasiakkaille sekä tarve- ja vapaa-ajan matkustajille. Toisen hybridialuksen myötä Finnlines voi nyt kasvaa entistä vahvemmaksi kumppaniensa kanssa. Lisäksi Finnlinesin aikataulut on räätälöity palvelemaan rahtiasiakkaita ja matkustajia kaikissa kolmessa kohteessa”, kertoo Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.
Finncanopus aloittaa Finnsiriuksen parina Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi-linjalla 16.2.2024, jolloin laiva irtoaa Kapellskärin laiturista neitsytmatkalleen. Normaaliaikataulun mukaisesti Finncanopus lähtee Naantalista iltaisin ja Kapellskäristä aamuisin.
Laivatiedot, Finncanopus
Laivatyyppi: rahti-matkustaja / ropax
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 235,6 m
Leveys: 33,3 m
Bruttovetoisuus: 65 692
Kuollut paino: ~11 900
Kaistametrit: 5 200
Nopeus: 16,3 / 21,0 solmua
Koneteho: 4 x 7 200 kW
Lippuvaltio: Suomi
Matkustajia: 1 100
Matkustajahytit: 323
Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)
Päästövähennystekniikka
Ilmavoitelujärjestelmä
Akkuyksiköt
Pakokaasupesuri
Maasähköliitäntä
Automaattinen laivankiinnitys laituriin
Lämmöntalteenotto
Painolastivesien käsittely
Lisätietoja:
Tom Pippingsköld, Toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041
Antonio Raimo, Linjajohtaja, Finnlines Oyj
antonio.raimo@finnlines.com, +46 70 725 0380
Kuvapyynnöt ja muut tiedustelut:
communications@finnlines.com
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.
Elintärkeä Itämeri
4. joulukuuta 2024 - GSD Nordic
Suomen Varustamoiden tunnustuspalkinto somesta tutulle Tommy Björklundille
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ry:n syyskokous päätti hallituksen kokoonpanon vuodeksi 2025
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry