Finnlines satsaa väkevästi matkustajaliikenteeseen: kaksi uutta ropax-alusta Suomi–Ruotsi-reitille
18. lokakuuta 2022
Finnlines esitteli tänään Tukholmassa uudet Superstar rahti-matkustajalaivat. Ensimmäinen laivoista aloittaa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syksyllä 2023. Uudisrakennukset ovat osa varustamon 500 miljoonan euron investointiohjelmaa, jossa panostetaan uusimman teknologian rahti-matkustaja- ja rahtialuksiin.
Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlines investoi merkittävästi Ruotsin, Ahvenanmaan ja manner-Suomen väliseen reittiin ottamalla käyttöön kaksi uutta Superstar-luokan rahti-matkustajalaivaa vuonna 2023. Finnlinesin johto esitteli uusia aluksia sekä yhtiön suunnitelmia vahvistaa matkustajatarjontaa tänään Suomen Tukholman suurlähetystössä pidetyssä lehdistötilaisuudessa.
Uudet ropax-alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron investointiohjelmaa. Ohjelma sisältää uusinta teknologiaa hyödyntäviä ropax- ja roro-aluksia. Roro-alukset ovat aloittaneet Finnlinesin liikenteessä kesällä 2022. Ensimmäinen ropax-alus aloittaa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syksyllä 2023.
Kirkkaimpien tähtien mukaan nimetyt Finnlinesin uudet Superstar-luokan rahti-matkustaja- eli ropax-alukset Finnsirius ja Finncanopus nostavat merkittävästi yhtiön tarjoamaa matkustajaliikennekokemusta. Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin rahti-matkustajalaivoihin verrattuna. Rahtikapasiteetti kasvaa myös 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin.
”Ruotsin ja Suomen välinen reittimme on ollut erittäin suosittu asiakkaiden keskuudessa. Rahti- ja matkustajakapasiteetin lisääminen ja matkustusmukavuuden parantaminen reitillä vahvistaa palvelua entisestään ja vahvistaa asemaamme suurimpana merikuljetuspalvelujen tuottajana näiden kahden maan välillä. Superstar ropax-alusten aloittaessa liikenteessä lisäämme edelleen mittakaavaetuja tukeaksemme uuden liiketoiminnan kehittämistä ja asiakkaidemme mahdollisuuksia”, sanoo Antonio Raimo, Finnlinesin linjajohtaja.
“Uuden sukupolven Superstar-alukset yhdistävät modernin matkustusmukavuuden ja ensiluokkaiset rahtipalvelut, joista Finnlines tunnetaan. Aiomme tarjota mukavimman ja kätevimmän tavan matkustaa meriteitse manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä. Itämeren ainutlaatuinen saaristo on vahvasti läsnä koko matkakokemuksessa ja aluksen varustelussa ja matkustajat voivat nauttia saaristotunnelmasta kaikilla aisteillaan”, sanoo Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja.
Uusien laivojen varusteluun kuuluvat laadukas ravintolamaailma, sauna- ja spaosasto, business- ja loungetilat, laajat myymälätilat sekä monia muita palveluita. Saariston luonnonkauniit näkymät ovat olleet keskeisessä asemassa alusten suunnittelussa ja niiden tyylikkäät sisätilat on suunnitellut johtava suomalainen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi, joka on erikoistunut mm. tilojen tunnelmien suunnittelussa.
Ympäristöarvoihin keskittyminen
Vihreitä arvoja korostetaan alusten suunnittelun ja teknisen rakentamisen lisäksi myös sisätiloissa. Kierrätys- ja ekologiset materiaalit otetaan huomioon koko suunnitteluprosessin ajan. Älykäs LED-valaistuksenhallinta ja ilmastointijärjestelmä säästää energiaa, koska hyttien valaistusta ja ilmastointia voidaan säätää automaattisesti. Alhainen energiankulutus otetaan huomioon myös laitteiden ja huonekalujen valinnassa, esimerkiksi käyttämällä kierrätysmateriaaleista valmistettuja huonekaluja. Painetut tuotteet, kuten ruokalistat, matkaohjelmat ja hinnastot, korvataan digitaalisilla näytöillä ja älypuhelinsovelluksilla. Näin minimoidaan paperijäte.
Myynti- ja ravintolatoiminnoissa suositaan paikallisia toimijoita, mikä tarkoittaa lyhyempiä toimitusmatkoja.
Osa mittavaa uudisrakennusohjelmaa
Uudet rahti-matkustajalaivat ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka on lisännyt kapasiteettia ja parantanut olemassa olevaa aluskantaa.
“Sujuva Itämeren rahtiliikenne on alueen taloudelle ja huoltovarmuudelle äärimmäisen keskeinen kysymys. Esimerkiksi sekä Suomen että Ruotsin viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee laivareittejä pitkin. Finnlinesin konsepti yhdistää sekä matkustajaliikenteen että rahdin ja uudisrakennusohjelmamme vahvistaa liiketoimintamalliamme. Optimoimalla kapasiteettiamme, parannamme laivojen käyttöastetta ja teemme liikennöinnistä tehokkaampaa ja kestävämpää. Tätä tukevat myös investoinnit energiatehokkuuteen ja muihin uuden teknologian hankkeisiin”, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Matkustajamäärät hyvässä kasvussa
Finnlines julkaisee tammi–syyskuun 2022 tuloksensa marraskuussa. Alustavat matkustajaluvut näyttävät, että yhtiö on toipunut hyvin pandemiasta. Matkustajamäärien odotetaan nousevan ja jopa saavuttavan kaikkien aikojen ennätyksen.
”Odotamme jatkuvaa vahvaa kysyntää sekä rahti- että matkustajaliikenteessä. Tätä kysyntää tulee lisäämään uudet Superstar ropax-alukset, jotka palvelevat laajempaa markkinasegmenttiä ja vastaavat hyvin asiakkaidemme tarpeisiin. Tavoitteemme on tarjota tarvittava kapasiteetti optimaalisella aikatauluilla,” sanoo Antonio Raimo.
Finnlinesilla on kaksi päivittäistä lähtöä molemmista satamista ja matkustusaika Kapellskäristä Naantaliin kestää vain noin 8–9 tuntia.
Kuvia:
- Kuva 1: Antonio Raimo, Marco Palmu, Tom Pippingsköld
- Kuva 2: Antonio Raimo, Tom Pippingsköld, Marco Palmu
- Kuva 3: Tom Pippingsköld
Lisätiedot:
Marco Palmu, matkustajaliikenteestä vastaava johtaja, Finnlines Oyj
marco.palmu@finnlines.com, +358 40 773 4894
Antonio Raimo, linjajohtaja, Finnlines Oyj
antonio.raimo@finnlines.com, +46 707250380
Tom Pippingsköld, toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041
Kuvapyynnöt ja muut tiedustelut:
communications@finnlines.com
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.
Welcome to the Fairway Forward seminar in Helsinki on the 22.10.2024
24. syyskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Itämeripäivää vietetään 29.8.
26. elokuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Vesikuljetuspoolin uudeksi poolisihteeriksi on valittu komentaja evp Juha Lehtinen
21. elokuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
90 prosenttia vähemmän päästöjä –työ Itämeren ensimmäisen vihreän merikäytävän puolesta huipentuu historialliseen viikkoon
15. elokuuta 2024 - Viking Line Abp
Meriklusteri herätti keskustelua SuomiAreenalla
1. heinäkuuta 2024 - Navigator