Finnlinesin uuden roro-aluksen rakentaminen alkoi
9. kesäkuuta 2020
Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu suunnitellusti ja uuden ympäristöystävällisen roro-aluksen tuotantovaihe alkoi 8.6.2020 teräksenleikkaamisella Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa.
Kaikki kolme tilattua huippuekologista hybridiroro-alusta rakennetaan käyttäen uusinta teknologiaa, jolla varmistetaan mahdollisimman alhaiset hiilidioksidipäästöt. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit. Lisäksi aluksiin asennetaan tehokkaat moottorit, pakokaasupesurit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentämään kitkaa ja hydrodynaamista vastusta. Alusten jääluokka on korkein Suomen / Ruotsin jääluokka.
Ensimmäisen roro-aluksen on määrä aloittaa liikenteessä jo ensi vuonna, ja kahden muun vuonna 2022.
Roro-alusten lisäksi Finnlines on myös tilannut kaksi suurta ekotehokasta Superstar-luokan matkustajarahtialusta, jotka tulevat olemaan ympäristöasioiden edelläkävijöitä. Viiden aluksen kokonaisinvestointi on 500 miljoonaa euroa.
”Uudet alukset nykyaikaistavat laivastoamme entisestään ja tarjoavat meille pienimmän mahdollisen polttoaineen kulutuksen ja siten myös ilmanpäästöt. Nämä alukset tulevat olemaan maailman innovatiivisimpia ja tehokkaimpia laivoja, ja ne jatkavat laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.
Hybridiroro-alus, tekniset tiedot:
- Pituus: 238 m
- Leveys: 34 m
- DWT, tonnia: 17 400
- Lastikapasiteetti: 5 800 kaistametriä & autokansilla tilaa 5 600 m2 & sääkannen kapasiteetti noin 300 TEU
- Suunniteltu joustaviksi erilaisille roro-lasteille sekä ala- ja pääkansi on suunniteltu paperin ja storo-lastin tehokkaaseen lastaukseen.

Lisätietoa
Tom Pippingsköld
Talous- ja rahoitusjohtaja
puh. +358 40 519 5041
tom.pippingskold@finnlines.com
Mikael Lindholm
Head of Newbuilding Department
puh. +358 50 565 4627
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista ro-ro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.
Mielipidekirjoitus / Tebatti: Suomen tulee varmistaa, ettei meriliikenteessä makseta samoista päästöistä kahteen kertaan
15. tammikuuta 2023 - Talouselämä
AtoB@C Shipping unveils the names of the first six hybrid vessels
13. tammikuuta 2023 - ESL Shipping Ltd
Vuoden 2022 varustamobarometri julkaistu –tulevaisuudennäkymät heikentyvät ja epävarmuus valtaa alaa
11. tammikuuta 2023 - Suomen Varustamot Ry
IMO progress on revised GHG strategy, Mediterranean ECA adopted
4. tammikuuta 2023 - The Shipping Tribune
Tallink julkaisi vuoden 2022 tilastot – matkustajamäärä lähes kaksinkertaistui vuoteen 2021 verrattuna
3. tammikuuta 2023 - Tallink Silja Oy