Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu: vesillelasku ja kölinlasku
31. elokuuta 2021
Finnlinesin uudisrakennusohjelma etenee suunnitellusti. Toinen hybridiroro-laivoista laskettiin vesille 30.8.2021 ja kolmannen laivan kölinlaskuseremoniaa vietettiin 31.8.2021. Kolmen roron laivasarjaa rakennetaan Kiinan Nanjingissa sijaitsevalla Jinling-telakalla.
Ensimmäisen hybridiroro-laivan, Finneco I:n, on tarkoitus tehdä merikoeajoja syyskuussa, jolloin testataan laivan nopeutta, ohjailua, koneistoja, sähkölaitteistoja ja muita kriittisiä laitteita. Finneco I aloittaa Finnlinesin liikenteessä vuoden 2021 lopussa, kaksi sisarlaivaa vuonna 2022. Kaikki kolme laivaa liikennöivät Suomen lipun alla.
Finnlines kehittää palvelujaan uusilla rahtilaivoillaan, joissa rekka-autonkuljettajat ovat vakioasiakkaita. Kuljettajien käytössä on kuntosali ja sauna, ruokailu- ja oleskelutila sekä pesula. Matkustusmukavuutta lisää se, että kaikki kuljettajat saavat oman hytin.
Uudisrakennusten rahdinkuljetuskapasiteetti on lähes 40 % suurempi kuin Finnlinesin nykyisillä suurimmilla rahtilaivoilla. Tästä huolimatta lastitoiminnot sujuvat jouhevasti, koska lastaus ja purkaus hoituvat kolmen rampin kautta.
Vihreä jalanjälki
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma käsittää kolme roro-laivaa ja kaksi ropax-laivaa. Kumpikin laivatyyppi on kooltaan suurempi ja ympäristöystävällisempi kuin mikään Finnlinesin nykyisistä laivoista tai miltei yksikään Itämerellä ja muualla maailmassa liikennöivä roro- tai ropax-laiva. Energian kulutuksen ja päästöjen sekä muiden ympäristövaikutusten vähentämiseksi laivoihin asennetaan uusinta teknologiaa edustavat moottorit pakokaasupuhdistusjärjestelmineen, ilmavoitelujärjestelmä, litiumioniakut ja aurinkopaneelit. Vuonna 2023 valmistuvissa ropax-laivoissa on maasähköliitäntä, joka mahdollistaa nollapäästöt satamassaoloaikana.
“Olemme ylpeitä siitä, että nämä uudenaikaiset hybridiroro-alukset liittyvät laivastoomme. Alukset parantavat energiatehokkuuttamme huomattavasti ja mahdollistavat aiempaa ympäristöystävällisemmät palvelut. Laivanomistajat kaikkialla maailmassa ovat sitoutuneet vähentämään laivojen CO2-päästöjä 50 % vuoteen 2050 mennessä. Olemme investoineet mittavasti laivastomme uudistamiseen ja kehittämiseen, käytämme viimeisintä saatavilla olevaa teknologiaa ja sovellamme vihreitä innovaatioita. Uusien laivojemme myötä voimme saavuttaa kunnianhimoisen päästövähennystavoitteen hyvissä ajoin”, toteaa Emanuele Grimaldi, Finnlinesin toimitusjohtaja.
Finneco I–III, laivatiedot:
Pituus (m) | 238,0 |
Leveys (m) | 34,0 |
Kuollutpaino (t) | 17 100 |
Lastimetrejä (m) | 5 800 |
Jääluokka | 1 A Super |
Matkustajia (kuljettajia) | 12 |
Matkustajahyttejä | 12 |
Valmistumisvuosi | 2021–2022 |
Lisätietoja
Tom Pippingsköld
Varatoimitusjohtaja, CFO
puh +358 40 519 5041
tom.pippingskold@finnlines.com
Lehdistön yhteydenotot
Viestintä, communications@finnlines.com
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.
Jäänmurtokausi alkaa merialueilla – ensimmäiset rajoitukset voimaan kuukautta myöhemmin kuin viime talvena
17. joulukuuta 2024 - YLE
Uusi Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo-ohjelma merenkulkuun
17. joulukuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Elintärkeä Itämeri
4. joulukuuta 2024 - GSD Nordic
Suomen Varustamoiden tunnustuspalkinto somesta tutulle Tommy Björklundille
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ry:n syyskokous päätti hallituksen kokoonpanon vuodeksi 2025
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry