Future of Shipping -seminaari: Suomen ja Norjan yhteistyössä korostuu ratkaisut päästöjen vähentämiseksi
23. marraskuuta 2021
Suomen Varustamoiden, Norjan varustamoyhdistyksen ja Suomen Norjan suurlähetystön järjestämä merenkulun tulevaisuutta käsittelevä Future of Shipping -seminaari kokosi alan toimijoita Osloon 23. marraskuuta 2021.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten hillitseminen edellyttää muutoksia kaikilla toimialoilla, myös merenkulussa. Varustamot ja viranomaiset ovat asettaneet kunnianhimoisia tavoitteita laivojen päästöjen vähentämiseksi. Vuoden 2021 syksyllä varustamoiden globaali kattojärjestö International Chamber of Shipping (ICS), joka edustaa yli 80 % maailman kauppamerenkulusta, esitti että laivojen päästöleikkaustavoitetta on merkittävästi kiristettävä, jotta maailman merenkulusta saadaan hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
Future of Shipping -seminaarissa keskityttiin uusiin ja käynnissä oleviin hankkeisiin merenkulun päästöjen vähentämiseen ja digitalisaatioon liittyen. Lisäksi tarkasteltiin keinoja syventää rajat ylittävää yhteistoimintaa ja tiivistää toimialan ja kansallisten viranomaisten välistä yhteistyötä.
Tilaisuudessa kuultiin avauspuheenvuorot valtiosihteeri Vidar Ulriksenilta Norjan kauppa-, teollisuus- ja kalastusministeriöstä ja Suomen kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnarilta. Molemmat korostivat merenkulkualan toimien merkitystä päästöjen vähentämisessä sekä tutkimus- ja kehitystyön tarvetta.
Puheenvuoroja seurasi paneelikeskustelu, johon osallistui alan johtavia ammattilaisia. Norjan varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja Harald Solberg, Grieg Edgen johtaja Nicolai H. Grieg, Wärtsilä Marine Power -liiketoiminnan johtaja ja johtokunnan jäsen Roger Holm sekä ESL Shippingin toimitusjohtaja ja Suomen Varustamotoiden hallituksen puheenjohtaja Mikki Koskinen kertoivat tulevaisuuden merenkulkua koskevista näkemyksistään.
Esityksiä nollapäästöihin tähtäävistä ratkaisuista pitivät Nesteen meriliikenteen polttoaineista ja palveluista vastaava johtaja Sveta Ukkonen, Rauma Marine Constructionin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa, Eidesvikin ympäristöpäällikkö Marie Engelsen Launes sekä Color Linen viestintä- ja sidosryhmäjohtaja Erik Brynhildsbakken.
Seminaarissa korostui, että Suomi ja Norja ovat edelläkävijöitä digitalisaatiossa ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Molemmat näistä kehityskuluista ovat keskeisiä tulevaisuutta muokkaavia tekijöitä. Uusien ja kannattavien vihreiden teknologioiden kehittäminen globaalin merenkulun tarpeisiin vähentää päästöjä ja voi myös luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja vihreitä työpaikkoja molemmissa maissa.
Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala ja minsteri Ville Skinnari korostivat loppupuheenvuoroissaan yhteistyön ja yhteistoiminnan merkitystä pyrittäessä kehittämään uusia ratkaisuja meneillään olevaa vihreää siirtymää varten. Seminaarin päättyi vastaanottoon Suomen suurlähettilään Mikael Antellin residenssissä.
Vuoden 2023 varustamobarometri julkaistu – vaikean vuoden 2023 jälkeen varustamot ennakoivat parempaa
22. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Meriaura tilaa kaksi bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta
15. huhtikuuta 2024 - Meriaura Oy
Elintärkeä Itämeri
4. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ja Suomen Laivanpäällystöliitto hyväksyivät työehtosopimusratkaisun ulkomaanliikenteen aluksille
15. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
European Shipowners’ priorities 2024-2029
13. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry