Merenkulun avainluvut
Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee meriteitse.
Tilastokeskuksen mukaan ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä oli vuonna 2024 yhteensä 86,1 miljoonaa tonnia. Kuljetusten määrä väheni 1,3 % vuoteen 2023 verrattuna. Vienti väheni 3,4 % ja oli 40,8 miljoonaa tonnia. Tuonti pysyi edellisen vuoden tasolla ja oli 45,3 miljoonaa tonnia.
Ulkomaan meriliikenteessä kuljetetuimpia olivat kappaletavara, öljytuotteet ja raakaöljy, jotka muodostavat yhdessä 43 % kaikista kuljetuksista. Eniten tuotuja olivat raakaöljy, kappaletavara sekä öljytuotteet ja eniten vietyjä kappaletavara, öljytuotteet ja paperi. Vuoteen 2023 verrattuna suurimmat muutokset tapahtuivat raakaöljyn tuonnissa, joka väheni 13 % ja öljytuotteiden tuonnissa, joka kasvoi 22 %.
Tavaroiden kuljetusten määrillä mitattuna suurin satama vuonna 2024 oli Sköldvik, jonka kautta kulki 19,4 miljoonaa tonnia tavaraa, josta valtaosa oli öljytuotteita ja raakaöljyä. Seuraavaksi eniten tavaraa kulki Helsingin, HaminaKotkan, Raahen ja Rauman satamien kautta.
Ulkomaan meriliikenteen tuontitavaroista 49 % tuotiin Itämeren alueen satamista ja vain 10 % muista kuin Euroopan satamista. Vientitavaroista 54 % vietiin Itämeren alueen satamiin ja Euroopan satamien ulkopuolelle 16 %. Tuonti ja vienti yhteenlaskettuna merikuljetuksia oli vuonna 2024 eniten Suomen ja Ruotsin välillä, yhteensä 13,5 miljoonaa tonnia. Eniten tavaraa tuotiin Norjasta, 9,2 miljoonaa tonnia ja vientiä oli eniten Saksaan, 8,0 miljoonaa tonnia.
Vuonna 2024 ulkomaan meriliikenteen matkustajamäärä kasvoi 0,5 % vuoteen 2023 verrattuna. Matkustajaliikenteessä kuljetettiin yhteensä 13,5 miljoonaa henkilöä. Meriliikenteessä kuljetetuista matkustajista 97 % matkasi Viroon ja Ruotsiin kulkevilla reiteillä. Suomen ja Viron välillä matkusti 7,5 miljoonaa matkustajaa ja Suomen ja Ruotsin välillä 5,6 miljoonaa matkustajaa. Suomen ja Saksan välillä kulki 0,2 miljoonaa matkustajaa.
Lähde: Tilastokeskus
Traficom ylläpitää tilannekuvaa vesikuljetusten kuljetusmääristä ja -suoritteista: Vesikuljetusten kuljetusmäärät.
Vienti ja tuonti
➤ 96 % Suomen viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse.
➤ Merikuljetusten osuus Suomen viennin määrästä on 94,4 % ja tuonnista 96,9 %.
➤ Matkustaja-autolautoilla kuljetetaan: kappaletavaraviennistä yli 60 % ja kappaletavaratuonnista 50 %.
➤ Ruotsin kokonaisviennistä 31 % ja tuonnista 26 %.
➤ Viron viennin ja tuonnin tavaramäärästä yli 90 %.
Merenkulun päästöt
➤ YK:n kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi saavuttaa kansainvälisen meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen nettonollataso vuoteen 2050 mennessä.
➤ Varustamoalan ja Suomen Varustamoiden tavoite on saavuuttaa hiilineutraalisuus vuoteen 2050 mennessä.
➤ Merikuljetuksin hoidetaan 90 prosenttia tavarakuljetuksista ja ne tuottavat 2,6 prosenttia päästoistä.
➤ Suuren konttialuksen hiilidioksidipäästöt 3g/tkm.
➤ Rahtilaivan hiilidioksidipäästöt 7,9 g/tkm.
➤ Lentorahti 435 g/tkm.
➤ Rekka 80 g/tkm.
Suomen kauppalaivaston avainlukuja

Eurooppalaisia avainlukuja
Lähde: ECSA
Lisätietoa merenkulun avainluvuista löytyy esimerkiksi viranomisten nettisivuilta, sekä Itämeri-portaalista.