Meriaura tilaa kaksi bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta
15. huhtikuuta 2024
Meriaura on solminut kahden Ecotrader-rahtialuksen toimitussopimuksen hollantilaisen Royal Bodewes -telakan kanssa. Sopimuksen mukaan alukset rakennetaan Hollannin Hoogezandissa, ja ne luovutetaan vuonna 2026 tammikuussa ja joulukuussa.
Kuvassa Meriauran hallituksen puheenjohtaja Jussi Mälkiä, tekninen johtaja Jyrki Hentula ja toimitusjohtaja Beppe Rosin.
Tilatut Ecotrader-alukset ovat 105 metriä pitkiä, kantavuudeltaan 6750 tonnin 1A-jääluokan aluksia. Niiden suunnittelun lähtökohtana on mahdollisimman matalien päästötasojen saavuttaminen. Aluksia voidaan operoida Meriauran tytäryhtiön VG-Ecofuelin tuottamalla kierrätysraaka-aineesta valmistetulla biopolttoaineella yhtiön vuonna 2016 käyttöönotettujen EcoCoaster-alusten Eeva VG:n ja Mirva VG:n tapaan. Päästövähennykset syntyvät uusiutuvan polttoaineen lisäksi esimerkiksi alusten rungon optimoinnista sekä tehokkaammasta moottoriteknologiasta, jonka toimittaa kotimainen Wärtsilä. Ecotrader-alukset ovat n. 30 prosenttia EcoCoaster-aluksia suurempia. Tällä vastataan markkina- ja asiakastarpeeseen, ja suurempi aluskoko parantaa myös taloudellista tehokkuutta ja keventää kuljetusten ympäristökuormaa.
”Tämä tilaus jatkaa hyväksi havaittua bioöljykäyttöisten ja energiatehokkaiden alusinvestointiemme sarjaa. Vallitsevassa geopoliittisessa tilanteessa ja vastuullisuusstrategiamme mukaisesti katsoimme parhaaksi valita rakentajaksi tunnetun länsieurooppalaisen telakan. Toimitusvarmuus- ja aikataulu, laatu sekä telakan kyky täyttää työturvallisuus- ja ympäristömääräykset, sekä edellisistä uudisrakennuksista saadut hyvät kokemukset olivat tärkeimmät tekijät päätöksessämme valita rakentajaksi jälleen hollantilainen Royal Bodewes”, kertoo Meriauran toimitusjohtaja Beppe Rosin.
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi hiilineutraalin merenkulun noin vuoteen 2050 mennessä. Meriauran ilmastostrategia tähtää hiilineutraaliuteen jo 2030-luvulla. ”Nyt tilaamamme kaksi laivaa aloittavat uudisrakennusohjelman, jolla Meriaura tähtää hiilineutraaliksi huomattavasti IMO:n tavoitetta nopeammin. Tarkoituksenamme on systemaattisesti uudistaa laivastoamme sarjalla uudisrakennuksia. Bioöljyn käyttö yhdistettynä kompensaatioon mahdollistaa asettamamme kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamisen”, kertoo Meriauran perustaja ja Meriaura Groupin hallituksen puheenjohtaja Jussi Mälkiä.
Alusinvestointia rahoittavat Turun Oma Säästöpankki, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö sekä Ilmastorahasto. ”Olemme kiitollisia siitä, että kotimaiset rahoittajat ovat lähteneet mukaan tukemaan paikallisen varustamon matkaa kohti hiilineutraalia merenkulkua”, sanoo Rosin.
Lisätietoja;
Beppe Rosin, toimitusjohtaja, Meriaura Oy, puh. 050 557 4323, beppe.rosin@meriaura.fi
Meriaura Oy (perustettu 1986) on merkittävä kuivarahdin ja vaativien erikoislastien merikuljettaja Pohjois-Euroopassa, erityisesti Itämeren ja Pohjanmeren alueilla. Yhtiön rahtauksessa on tällä hetkellä kaksitoista kuivalastialusta sekä kaksi kansilastialusta. Yrityksen keskeisinä arvoina ovat asiakaslähtöisyys sekä ympäristöä säästävän merenkulun edistäminen. Meriaura on pitkäaikaistesteillä ja säännöllisellä käytöllä omassa laivastossaan todentanut kierrätysraaka-aineesta valmistetun 100% biopolttoaineen käytettävyyden laivaliikenteessä. Meriaura on osa listattua Meriaura Group-konsernia.
Jäänmurtokausi alkaa merialueilla – ensimmäiset rajoitukset voimaan kuukautta myöhemmin kuin viime talvena
17. joulukuuta 2024 - YLE
Uusi Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo-ohjelma merenkulkuun
17. joulukuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Elintärkeä Itämeri
4. joulukuuta 2024 - GSD Nordic
Suomen Varustamoiden tunnustuspalkinto somesta tutulle Tommy Björklundille
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ry:n syyskokous päätti hallituksen kokoonpanon vuodeksi 2025
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry