One Sea ekosysteemin tilaisuudessa keskusteltiin merenkulun automaatiosta
22. toukokuuta 2019
One Sea on ainutlaatuinen yhteistyön mahdollistava ekosysteemi, joka kehittää merenkulun automaatiota. One Sea edustaa suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä, jotka yhdessä tähtäävät autonomisen merenkulun mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Ekosysteemi kerää yhteen alan osaamisen huipputason partnereiltaan; mukana ovat mm. ABB, Cargotec, Ericsson, Finferries, Finnpilot Pilotage, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä. Suomen Varustamot liittyi mukaan huhtikuussa 2018. Ekosysteemiä johtaa DIMECC.
One Sea ja Suomen Varustamot järjesti 21.5. Helsingissä varustamoille suunnatun keskustelutilaisuuden automaation kehityksestä ja nykytilasta. EMSA:n entisen pääjohtaja Markku Myllyn lisäksi, alustuksina kuultiin ABB:n, Wärtsilä:n, Finnpilot Pilotage:in ja Cargotech:in puheenvuoroja.
Pääaiheita olivat mm. automaation sääntely sekä automaation eri tasot. Sääntelyn tarvetta arvioidaan parhaillaan globaalilla tasolla IMO:ssa. Sääntelyyn liittyvä työ on haasteellista, sillä osa-alueita joihin automaatio vaikuttaa on monia. Keskusteluissa nousi pinnalle datan rooli ja sen saatavuuden merkitys automaation kehittymiselle. Lisääntyvän teknologian myötä aluksissa olevat sensorit ja järjestelmät keräävät tietoa yhä enemmän. Keskusteluissa pohdittiin, miten ja kenen toimesta kertyvää tietoa voidaan hyödyntää.
Automaation kehitys on asteittaista, mutta sen vaikutukset tulevat olemaan merenkulussa suuria. Automaation lisääntymisellä on vaikutuksia etenkin turvallisuuteen, kustannuksiin ja joustavuuteen. Jotta automaatiosta saataisiin mahdollisimman tehokkaasti potentiaalinen hyöty irti, tulisi kommunikaation logististen ketjujen eri toimijoiden välillä parantua. Keskustelu tilaisuudessa kävi vilkkaana ja automaation kehittämisen kannalta sille on tilausta tulevaisuudessakin.
ESL Shipping achieves Silver medal in its first EcoVadis assessment
1. helmikuuta 2023 - ESL Shipping Ltd
Tallink aloittaa Itämeren suojeluyhteistyön John Nurmisen Säätiön kanssa
1. helmikuuta 2023 - Tallink Silja Oy
Suomen logistinen saavutettavuus ja kilpailukyky varmistettava tulevalla hallituskaudella
31. tammikuuta 2023 - Suomen Varustamot Ry
Mielipidekirjoitus / Tebatti: Suomen tulee varmistaa, ettei meriliikenteessä makseta samoista päästöistä kahteen kertaan
15. tammikuuta 2023 - Talouselämä
AtoB@C Shipping unveils the names of the first six hybrid vessels
13. tammikuuta 2023 - ESL Shipping Ltd