Suomen Konepäällystöliitto jätti koko kauppamerenkulkua ja jäämurtajaliikennettä koskevan lakkovaroituksen
22. helmikuuta 2019
Suomen Konepäällystöliitto jätti koko kauppamerenkulkua ja jäämurtajaliikennettä koskevan lakkovaroituksen tänään 22.2.2019. Lakon on määrä alkaa 9.3.2019.
Konepäällystöliiton mukaan työnantajan esitys ei-EU työntekijöiden lisäämisestä tarkoittaisi vähintään tuhannen merityöpaikan menettämistä. Tämä ei pidä paikkansa. Työnantajan esityksen tavoitteena on saada lisää laivoja Suomen lipun alle. Esitys pitää sisällään ehdon, että myös suomalaisten merenkulkijoiden määrä samalla kasvaa. Työnantajan esityksen mukaan ei-EU työntekijöiden osuuden lisääminen ei myöskään saa johtaa suomalaisten merenkulkijoiden työsuhteiden irtisanomisiin.
Ilman sekamiehitystä suomalaiset varustamot eivät pysty kilpailemaan kansainvälisessä kilpailussa. Tavoitteena on myös parantaa huoltovarmuutta kasvattamalla suomalaisten alusten määrää Suomen lipun alla. Tavoitteena on, että suomalaisen merihenkilöstön määrä kasvaa.
Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Hans Ahlström, puh 040-7257110
Meriaura tilaa kaksi bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta
15. huhtikuuta 2024 - Meriaura Oy
Elintärkeä Itämeri
4. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ja Suomen Laivanpäällystöliitto hyväksyivät työehtosopimusratkaisun ulkomaanliikenteen aluksille
15. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
European Shipowners’ priorities 2024-2029
13. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
8.3. vietämme kansainvälistä naistenpäivää!
8. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry