Tallink-konserni tarjoaa ensimmäisenä yrityksenä maailmassa Global Blue -yhtiön Fast Refund palvelua laivoilla

24. heinäkuuta 2019

Tallink-konserni ja sen kumppani Global Blue tarjoavat Helsinki-Tallinna -reitillään kansainvälisille matkailijoille vaihtoehdon, jolla he saavat arvonlisäveron palautuksen luottokortilleen tai digitaaliseen lompakkoonsa kahden päivän kuluessa ostotapahtuman jälkeen tai välittömästi Alipay-tilille käyttämällä Fast Refund ‑palvelua.

Tallink on hiljattain lanseerannut Global Blue ‑yhtiön Fast Refund ‑palvelun sen Tallinna–Helsinki-reitillä liikennöivillä Megastarilla ja Starilla EU:n ulkopuolisista maista tuleville asiakkaille. Tallink on näin ollen ensimmäinen virolainen yritys, joka tarjoaa kyseistä palvelua ja ensimmäinen laivayhtiö maailmassa, joka tarjoaa laivoillaan kyseistä palvelua.

Global Blue ‑yhtiön Fast Refund ‑palvelun avulla matkailijat voivat saada palautuksen luottokortilleen tai digitaaliseen lompakkoonsa jo ennen kuin he poistuvat myymälästä. Global Blue palauttaa rahat matkailijoiden luottokorteille kahden päivän kuluessa ostotapahtuman jälkeen tai välittömästi heidän Alipay-tililleen. Tämä palvelu on niiden kiinalaisten asiakkaiden käytettävissä, joilla on Alipay-sovellus ja joko Alipay-tili (vastaa maksukorttia) tai Huabei-tili (vastaa luottokorttia).  Asiakkaan tarvitsee vain esittää tax free ‑lomakkeet tullissa ja palauttaa ne Global Blue ‑yhtiölle käyttäen kirjekuorta, jonka postimaksu on valmiiksi maksettu.

Tallinkin Duty Free ‑osaston liiketoiminnan kehityksestä ja sähköisestä kaupasta vastaavan johtajan Sven-Erik Veimerin mukaan Fast Refund ‑palvelun tuominen laivoille oli looginen askel, koska yrityksen Aasian matkustajien määrät kasvavat vuosi vuodelta.

– Etsimme aina ratkaisuja ja järjestelmiä, jotka helpottavat asiakkaidemme elämää. EU:n ulkopuolelta tuleville matkustajille painopiste on ollut erilaisten maksutapojen tuomisessa laivoille. Viime vuonna toimme laivoihimme AliPay- ja WeChat Pay ‑maksupalvelut, ja nyt helpotamme myös heidän arvonlisäveron palautusprosessiaan, Veimer sanoo.  

– Digitaalinen lompakko on Kiinassa ensisijainen maksutapa. Tuomalla Tallink-laivoille Fast Refund ‑palvelun autamme yhtiötä vastaamaan kiinalaisten ostosmatkailijoiden tarpeisiin ja tarjoamaan heille saumattomasti sujuvan matkan, Kati Aru, Global Blue Estonian maajohtaja sanoo.

Palvelu on tällä hetkellä saatavissa EU:n ulkopuolisille matkustajille Tallinkin Megastar ja Star laivoilla.

Lisätietoja antavat:

Tallink Grupp, viestintäjohtaja Katri Link, +372 53042121, Katri.link@tallink.ee
Maajohtaja, Global Blue Estonia Kati Aru, karu@globalblue.com

 

Tallink-konserni on pohjoisen Itämeren alueen suurin matkustaja- ja rahtiliikennevarustamo. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä seitsemällä reitillä. AS Tallink Grupp työllisti yli 7 500 henkilöä ja kuljetti yli 9,8 miljoonaa matkustajaa vuonna 2018. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä vuodesta 2005 ja Helsingin pörssissä joulukuusta 2018 alkaen. www.tallink.com

Global Blue lanseerasi tax free ‑ostoskonseptin 40 vuotta sitten, ja siitä on sen jälkeen tullut sen jatkuvasti toteuttamien innovaatioiden myötä maailmanlaajuisesti alan johtava toimija. Global Blue auttaa kansainvälisiä ostosmatkailijoita saamaan jopa 20 % alemman hinnan heidän tax free ‑ostoiksi kelpuutettavista ostoistaan ja hyödyntämään saumatonta maksu- ja dynaamista valuutanvaihtokokemusta ulkomailla ollessaan.

Vuonna 2018 Global Blue käsitteli 36 miljoonaa tax free ‑ostostapahtumaa, joiden kokonaisarvo myyntinä oli 18,2 miljardia euroa myymälöissä, ja 28 miljoonaa maksu- ja dynaamista valuutanvaihtotapahtumaa, joiden kokonaisarvo oli 4,4 miljardia euroa myymälöissä. Global Blue toimii 50 maassa ja sillä on n. 2 000 työntekijää ympäri maailmaa. www.globalblue.com