Väitöskirja Suomen meriliikenteen huoltovarmuudesta
18. tammikuuta 2019
Lippueamiraali (evp) Bo Österlund on kirjoittanut sotatalouden tieteenalaan lukeutuvan väitöskirjan ”Suomen meriliikenteen huoltovarmuudelle asetetut tavoitteet ja niiden toteutuminen”. Väitöstilaisuus pidettiin tänään 18.1.2019.
Väitöskirjassa käsitellään Suomen ulkomaankaupan meriliikenteeseen nojaavan huoltovarmuuden tavoiteasettelun saavuttamisen, ylläpidon ja turvaamisen mahdollisuuksia sekä huoltovarmuustoiminnalle suunnattavia resursseja. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut analysoida onko Suomessa 2010-luvulla ollut käytettävissä riittävä, huoltovarmuusnäkökohdat täyttävä sekä omassa päätöksenteossa operoiva kauppa-aluskalusto.
Väitöskirjan mukaan viranomaisten asettamissa tavoitteissa ja meriliikenteen huoltovarmuustoimintaan osoitetuissa resursseissa on ristiriita. Suomen syrjäinen sijainti ja ulkomaankaupan riippuvuus merikuljetuksista Itämeren yli edellyttävät huoltovarmuusnäkökulmasta riittävän suurta kotimaista tonnistoa. Tonniston kuljetussuoritteen tarpeen määrittämiseksi tulisi olla käytettävissä viranomaisten kokoamat, kaikki tarvittavat muuttujat sisältävät ja yhteneväiset tilastot. Nyt julkaistavassa väitöskirjatutkimuksessa on rakennettu laskukaavat tonnimeripeninkulmaperusteisen kuljetussuoritteen ja tonniston tarpeen määrittämiseksi.
Tutkimuksen lopputuloksena on, että mikäli Suomi haluaa kehittää meriliikenteen huoltovarmuutta ja kasvattaa Suomen lipun alla purjehtivan tonniston kuljetusosuutta, on ryhdyttävä toimenpiteisiin, asetettava konkreettiset tavoitteet ja ohjattava tarvittavat resurssit tavoitteiden saavuttamiseen.
Lisää tietoa väitöskirjasta löytyy oheisesta linkistä:
Merivoimat harjoitteli kauppamerenkulun suojaamista
23. tammikuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
New Year – New ship!
22. tammikuuta 2025 - RABN
Tallink julkaisi vuoden 2024 matkustaja- ja rahtitilastot
3. tammikuuta 2025 - Tallink Silja
Tallink jatkaa Silja Europan vuokraamista Hollantiin
31. joulukuuta 2024 - Tallink Silja
Merenkulun ympäristönsuojelulakiin muutoksia – päästökiellot asteittain voimaan ensi vuodesta alkaen
30. joulukuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto