Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024
Muuttunut maailmantilanne lisää varautumisen merkitystä. Itämeren turvallisuustilanne luo entistä enemmän vaatimuksia varautumisen tasolle lähimeriliikenteessämme. Näistä aiheista keskusteltiin Huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvan Vesikuljetuspoolin varautumisseminaarissa 7.11. Helsingin Kansallissalissa.
Tilaisuudessa kuultiin varustamojen globaalin kattojärjestön International Chamber of Shippingin (ICS) turvallisuusasiantuntija John Stawpertin tilannekatsaus Mustanmeren ja Punaisenmeren turvallisuustilanteesta meriliikenteen näkökulmasta. Ukrainan ja Lähi-idän tilanteen vaikutukset osoittavat meriliikenteen haavoittuvuuden kriisin syttyessä, mutta toisaalta myös resilienssin. Esimerkiksi huthien kauppalaivoja kohtaan tekemät hyökkäykset Punaisenmerenalueella ovat aiheuttaneet vain maltillisia taloudellisia seurauksia, meriliikenteen ohjautuessa kiertämään Afrikan mantereen Suezin kanavan reitin sijaan. Stawpert korostikin kriisien ja hyökkäysten aiheuttamia merenkulkijoihin kohdistuvia riskejä ja inhimillisiä seurauksia, jotka usein meriliikenteestä puhuttaessa jäävät pienemmälle huomiolle.
Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen alusti Suomen meriliikenteen varautumisen tilanteesta ja painotti prosessien toimivuuden arjessa olevan parasta varautumista poikkeustilanteisiin. Varautumisessa pyritään reagoinnin sijaan ennakointiin. Sonninen nosti esiin myös koulutuksen ja oppien ja kokemusten dokumentoinnin merkityksen. Suomessa viranomaisten ja elinkeinon yhteistyö on toimivaa. Koulutuksia ja varautumisharjoituksia meriliikenteen toimijoille järjestetään mm. Vesikuljetuspoolin toimesta.
Seminaarissa kuultiin professori Lauri Ojalan tilannekatsaus selvityksestä Ukrainan sodan vaikutuksista ja opeista meriliikenteeseen. Venäjän hyökkäyssodalla on ollut merkittävät vaikutukset Ukrainan kauppamerenkulkuun ja satamainfrastruktuuriin. Selvityksen ja sen toimenpide-ehdotusten odotetaan valmistuvan ensi vuoden alussa.
Rajavartiolaitoksen Suomenlahden merivartioston komentaja, kommodori Mikko Simola kertoi toimintaympäristön muuttuneesta tilannekuvasta. Turvallisuus- ja öljyvahingon riski Suomenlahdella on kasvanut Venäjälle seilaavan varjolaivaston myötä. Myös GNSS tietojen häirintä ja AIS tietojen väärentäminen alueella aiheuttavat turvallisuusympäristöön vakavan riskin, johon meriliikenteessä tulee varautua.
NATO:n vaikutuksista merellisiin toimijoihin antoi ajankohtaiskatsauksen komentaja Heikki Vierelä Merivoimien esikunnasta. Suomen ja Ruotsin liittyminen NATO:on on muuttanut Itämeren turvallisuusympäristön tasapainoa. NATO:n liittolaisuudesta huolimatta, Vierelä korosti bilateraalisen yhteistyön merkitystä eri maiden kesken, sekä yhteistyön sujuvuutta eri viranomaisten ja toimijoiden kesken. Suomessa esimerkiksi METO yhteistyönä luotava meriliikenteen tilannekuva nähdäänkin kansallisena voimavarana.
Tilaisuuden lopetti ja veti yhteen Vesikuljetuspoolin pitkäaikainen poolisihteeri Juha Savisaari. Savisaaren jäädessä eläkkeelle vuoden vaihteessa poolisihteerin tehtävän tulee täyttämään jo tänä syksynä työnsä aloittanut valmiuspäällikkö Juha Lehtinen. Muuttunut maailmantilanne ja toimintaympäristö Itämeren alueella korostaa entisestään varautumisen ja Vesikuljetuspoolin toiminnan tärkeyttä.
Lisätietoja antaa:
Tiina Tuurnala, toimitusjohtaja Suomen Varustamot, puheenjohtaja Vesikuljetuspooli
+358 40 547 6762 / tiina.tuurnala@shipowners.fi
Juha Lehtinen, valmuispäällikkö, Vesikuljetuspooli
+358 400 512 466 / juha.lehtinen@shipowners.fi
Huoltovarmuusorganisaatioon kuuluva Vesikuljetuspooli on Huoltovarmuuskeskuksen ohjauksessa toimiva, Logistiikkasektoriin kuuluva, valtakunnallinen varautumisorganisaatio. Poolin piirissä on noin 70 huoltovarmuuskriittistä yritystä.
Poolin tehtävänä on:
- määrittää toimialansa huoltovarmuuskriittiset yritykset ja tukea näiden yritysten varautumista häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin
- osallistua yhdessä alansa järjestöjen ja viranomaisten kanssa merenkulun toimintaedellytysten turvaamiseen vakavissa häiriöissä ja poikkeusoloissa.
- edistää varautumisen yhteistoimintaa kuljetus- ja logistiikka-alan yritysten ja viranomaisten kesken
- osallistua kuljetus- ja logistiikka-alan huoltovarmuuden tilannekuvan ylläpitämiseen ja huoltovarmuutta edistävien toimenpiteiden toteuttamiseen.
Poolin puheenjohtajana toimii Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja.
Tiina Tuurnala
Toimitusjohtaja
Tiina Tuurnala on Suomen Varustamot Ry:n toimitusjohtaja.
+358 40 5476762
tiina.tuurnala@shipowners.fi
Jäänmurtokausi alkaa merialueilla – ensimmäiset rajoitukset voimaan kuukautta myöhemmin kuin viime talvena
17. joulukuuta 2024 - YLE
Uusi Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo-ohjelma merenkulkuun
17. joulukuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Elintärkeä Itämeri
4. joulukuuta 2024 - GSD Nordic
Suomen Varustamoiden tunnustuspalkinto somesta tutulle Tommy Björklundille
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ry:n syyskokous päätti hallituksen kokoonpanon vuodeksi 2025
29. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry