Viking Line hyödyntää nyt maasähköä neljällä aluksellaan
22. lokakuuta 2020
Viking XPRS on Viking Linen neljäs alus, jolla hyödynnetään maasähköä. Maasähkön käyttö vähentää polttoaineen kulutusta ja sen myötä hiilidioksidipäästöjä. Vuoden 2019 aikana Viking Line säästi maasähköä käyttämällä noin 1 200 tonnia polttoainetta, mikä vastaa noin 3 800 tonnia hiilidioksidipäästöjä.
Kolmen muun Viking Linen aluksen tavoin nyt myös Viking XPRS hyödyntää maasähköä. Laivan ollessa satamassa se liitetään sähköverkkoon, jolloin alus käy sähköllä polttoaineella käymisen sijaan.
– Olemme itse asiassa käyttäneet maasähköä jo 1980-luvulta asti. Vuoden 2019 aikana säästimme maasähkön ansiosta 1 200 tonnia polttoainetta Gabriellalla, Mariellalla ja Rosellalla. Määrä vastaa noin 3 800 tonnin hiilidioksidipäästöjä. On hienoa saada myös Helsinki–Tallinna-reitillä liikennöivä Viking XPRS maasähkön piiriin, sanoo Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg.
Maasähkön hyödyntämisen Tallinnan satamassa, Port of Tallinnassa, on tehnyt mahdolliseksi sinne alkuvuodesta 2020 asennetut ABB:n maasähköjärjestelmät.
– Maasähköjärjestelmien avulla Tallinnan sataman ja lähialueiden ilma pysyy merkittävästi puhtaampana. Olemme iloisia siitä, että yhteistyössä ABB:n kanssa voimme tehdä hyvää Tallinnan alueella, Lindberg toteaa.
Lisätietoja Viking Linen ympäristötyöstä: https://www.vikingline.fi/merella/ymparisto/
ABB:n tiedote: https://new.abb.com/news/fi/detail/69446/abbn-toimittama-uusi-viking-xprsn-maistasyottojarjestelma-tukee-kestavaa-merenkulkua
Lisätietoja:
Dani Lindberg, vastuullisuuspäällikkö, dani.lindberg@vikingline.com, +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Corporate Communications
johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00
Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö, Marketing Communications
christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 5242
Vuoden 2023 varustamobarometri julkaistu – vaikean vuoden 2023 jälkeen varustamot ennakoivat parempaa
22. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Meriaura tilaa kaksi bioöljykäyttöistä 6750 tonnin rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta
15. huhtikuuta 2024 - Meriaura Oy
Elintärkeä Itämeri
4. huhtikuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ja Suomen Laivanpäällystöliitto hyväksyivät työehtosopimusratkaisun ulkomaanliikenteen aluksille
15. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
European Shipowners’ priorities 2024-2029
13. maaliskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry