Maasähkö käyttöön Tallinnan satamassa
14. syyskuuta 2020
Tallinnan matkustajasataman tänään käyttöönottama maasähköratkaisu parantaa ilmanlaatua ja vähentää melua satamassa ja Tallinnan kaupungissa.
Tallink-konsernin laiva Victoria I liitettiin maasähköön Tallinnan satamassa Viron ensimmäistä maasähkölatausta varten 11.9.2020. Maasähköä voivat käyttää laivat, jotka liikennöivät Viron ja Ruotsin sekä Viron ja Suomen välisillä reiteillä.
Tallinnan satama asensi uusimmat ABB:n maasähköjärjestelmät viiteen laituriinsa yhteensä 3,5 miljoonan euron investoinneilla. Järjestelmien avulla laivat voivat vähentää päästöjä, melusaastetta ja polttoaineen kulutusta käyttämällä maasähköä satamassaolojen aikana.
Tähän mennessä Tallink-konserni on investoinut 3 miljoonaa euroa viiden laivan maasähköjärjestelmiin. Tulevina vuosina yhtiö aikoo varustaa yhteensä 12 laivaa maasähköjärjestelmillä. Investoinnin suuruus on yhteensä 6 miljoonaa euroa.
-Tallinnan meriportin maasähkön innovatiivinen käyttö vähentää ilmakehän päästöjä ja torjuu siten myös ilmaston lämpenemistä. Siirtyminen maasähköön on ainoa mahdollinen tapa – sekä ilmansaasteet että melu vähenevät, mikä tarkoittaa, että kaupungista tulee entistä puhtaampi ja hiljaisempi. Tallinnan satama on tiukasti matkalla kohti Euroopan vihreintä satamaa, ja tämä askel tukee Tallinnan pyrkimystä saada Euroopan vihreän pääkaupungin titteli vuonna 2022″, sanoo Tallinnan pormestari Mihhail Kõlvart.
-Puhdas Itämeri ja puhdas ilma ovat Tallinnan sataman kestävän kehityksen painopisteitä. Tallinnan Vanhankaupungin satama on yksi vilkkaimmista satamista Euroopassa, ja maavoimakapasiteetin luominen on merkittävä askel laivaliikenteen ympäristövaikutusten vähentämisessä kaupunkitilassa. Kun otetaan huomioon ilmanlaadun parantuminen ja melun väheneminen, tämä on positiivinen uutinen kaikille Tallinnan kansalaisille ja vierailijoille sekä varustamoille, jotka voivat myötävaikuttaa puhtaamman ja laadukkaamman elinympäristön varmistamiseen kanssamme”, sanoo Tallinnan sataman hallintoneuvoston puheenjohtaja Valdo Kalm.
Laituriin kiinnittäytymisen jälkeen moottorit sammutetaan ja laiva liitetään maasähköön. Laivan energiakuormitus siirretään maavirtalähteeseen häiritsemättä laivalla tarjottavia palveluja.
Maasähköratkaisu ei ole pelkästään merkittävä päästöjen ja melusaasteen vähentäjä, vaan myös tärkeä askel kohti kestävämpää toimintaa varustamoille.
-Olen iloinen siitä, että laivamme voivat tästä päivästä lähtien käyttää maasähköä jo kahdessa Itämeren kotisatamassa, ja että olemme yhdessä luoneet vihreän maasähkön sillan Tallinnan ja Tukholman välille, missä laivamme ovat käyttäneet tätä ratkaisua melkein vuoden ajan. Kun uudistamme laivastoamme, yksi prioriteeteistamme on varustaa jokainen laivamme maasähköjärjestelmällä, ja tällä hetkellä jo kolme laivoistamme voi nauttia samanaikaisesti vihreämmästä satamassaolosta Vanhankaupungin satamassa. Arvio on, että yhden vihreää maasähköä käyttävän laivamme hiilidioksidipäästöt vähenevät 100 tonnilla kuukaudessa”, kertoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
Maasähkön tekninen ratkaisu mahdollistaa laivan liittämisen maanpäälliseen verkkoon 11 kilovoltin jännitteellä. Turvallisuuden varmistamiseksi käytössä on kaksoisohjausmekanismit, jolloin korkea jännite katkaistaan kaikissa hätätilanteissa. Laivan miehistö ohjaa laivan yhteyttä maaverkkoon kauko-ohjaimella. Laivan sähköjärjestelmä toimii keskeytyksettä siirryttäessä maasähköön tai vaihdettaessa generaattorin käyttöön.
”Lähes kahdenkymmenen vuoden kokemus maasähköratkaisuista on nyt tallinnalaisten käytössä kokonaisratkaisun muodossa, jonka loimme Tallinnan satamalle ja varustamoille. Meillä on ilo sanoa, että varustamomme ajattelevat laajasti ja ympäristön kannalta kestävästi. On kunnia olla mukana luomassa Viron ensimmäistä tämänkaltaista ratkaisua ja myötävaikuttaa vihreämmän kaupunkitilan kehittämiseen”, sanoo ABB Balticsin aluejohtaja Jukka Patrikainen.
Maasähköratkaisun rakensi AS Elero. Scaleup (Shore-Link). Yritys kehitti ratkaisuja maalla sijaitseviin järjestelmiin ja kauko-ohjattavaan nosturiin, jota tarvitaan virtaliitäntään. Sähköaseman laitteet ja automaatio varmistettiin ABB AS:n sähköverkkoyksiköllä (nyk. ABB Power Grids Estonia AS). ABB auttoi myös kehittämään laivan navigointijärjestelmää, jotta Tallinkin laivat voivat toimia maasähköllä.
Tallinnan sataman maasähköhanketta rahoitti Euroopan unioni/TWIN-PORT III.
Lisätietoja antavat:
- Kai-Ines Nelson, Chief communications specialist, Tallink-konserni, +372 5568 9644, kai-ines.nelson@tallink.ee
- Sirle Arro, Head of Marketing and Communications, Tallinnan satama, +372 5130979, s.arro@ts.ee
- Sven Sommer, Communication specialist, ABB AS, +372 5680 1869, sven.sommer@ee.abb.com
Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä seitsemällä reitillä. Tallink-konserni työllistää yli 6 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä ja Saksassa. Yhtiö kuljetti yli 9,8 miljoonaa matkustajaa ja 380 000 rahtiyksikköä vuonna 2019. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä vuodesta 2005 ja Helsingin pörssissä joulukuusta 2018 alkaen. www.tallink.com
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator