Tallink-konserni osti rahtilaiva Sailorin
1. heinäkuuta 2020
Tallink-konserni on allekirjoittanut tänään 30.6.2020 sopimuksen Navirail OÜ:n kanssa rahtilaiva M/S Sailorin ostamisesta. Sailorin hankinta on yhtiön strateginen investointi tulevaisuuteen.
Kyseessä on rahtilaiva, joka on rakennettu vuonna 1987 Puolassa Gdanskin telakalla. Laiva on 157 metriä pitkä ja 25 metriä leveä ja sen bruttovetoisuus on 20 921. Laivassa on 60 hyttiä ja siihen mahtuu 23 miehistön jäsentä sekä 119 matkustajaa. Sailorissa on 1400 rahtimetriä. Laivan nopeus on noin 19 solmua.
Sailorin omisti tähän saakka Navirail OU, mutta se on ollut vuokrattuta laivayhtiö DFDS:lle. Laiva on liikennöinyt Paldiski-Kapellskär-reitillä. Alunperin laiva rakennettiin 1980-luvun lopulla Neste Oy:lle ja sen on aiemmin omistanut myös Nordö Link ja Finnlines. Laiva on liikennöinyt vuoteen 2015 asti nimellä Finnsailor.
„Kulunut poikkeusjakso on näyttänyt, että meidän on vahvistettava laivastoamme rahtilaivalla, jotta voimme varmistua, että olemme valmiita reagoimaan muuttuvaan maailmaan tapahtuipa mitä hyvänsä. Haluamme pystyä jatkossakin käyttämään laivojamme joustavasti niin rahdin kuin matkustajien erilaisiin kuljetustarpeisiin. Koronapandemian aikana tuli selväksi, että rahtikuljetuksilla on hyvin merkittävä rooli maidemme talouden kannalta. Rahtikuljetuksia hoidettiin pääosin yhtiömme matkustajalaivoilla, jotka on suunniteltu kuljettamaan sekä rahtia että matkustajia. Pelkän rahdin kuljettaminen näillä laivoilla ei ole taloudellisesti järkevää eikä kannattavaa“, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
”Tällä hetkellä olemme esimerkiksi lisänneet rahtikapasiteettia ainoalla Viro-Ruotsi-reitillä Paldiskista Kapellskäriin matkustajalaiva Isabellellä. Laiva kuljettaa vain rahtia, koska Viron ja Ruotsin välinen matkustus ei ole suositeltavaa Ruotsin koronavirustilanteesta johtuen. Tämä tarkoittaa, että kuljetamme päivittäin yli 600 tyhjää hyttiä edestakaisin. Matkustajalaivojen käyttäminen pelkkinä rahtilaivoina ei ole tehokasta liiketoimintamme kannalta. Sailorin hankinnalla haluamme vahvistaa ja monipuolistaa laivastoamme tulevaisuutta varten.”
Sailorin kaupan hinta oli 8,5 miljoonaa euroa. Laiva rekisteröitiin Tallink-konsernille tänään 30.6.2020 Viron lipun alle Kyproslaiseen alusrekisteriin samaan tapaan kuin Tallink-konsernin muut laivat on rekisteröity. Laiva luovutetaan Tallink-konsernille 9.7.2020 Viron Paldiskissa. Tallink tekee päätökset laivan reitistä ja aikataulusta lähitulevaisuudessa.
Lisätietoja medialle antaa:
Tallink-konserni, Communications Director Katri Link, +372 53 042121, katri.link@tallink.ee
Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä seitsemällä reitillä. AS Tallink Grupp työllisti yli 7 400 henkilöä ja kuljetti yli 9,8 miljoonaa matkustajaa ja 380 000 rahtiyksikköä vuonna 2019. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä vuodesta 2005 ja Helsingin pörssissä joulukuusta 2018 alkaen. www.tallink.com
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator