Uusi kannustin meriliikenteen vähäpäästöisille polttoaineille voisi tuoda miljardiluokan hyödyt Suomelle
8. joulukuuta 2025
Suomen Varustamot ry on teettänyt selvityksen keinoista vauhdittaa uusien vähäpäästöisten polttoaineiden saatavuutta, sekä tuotannon ja käytön kasvua. Selvityksen mukaan tässä onnistuminen edellyttää uutta kannustinta, joka kaventaa fossiilisten ja vähäpäästöisten polttoaineiden välistä hintaeroa, tuoden merkittäviä hyötyjä koko Suomelle.
Varustamot ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin meriliikenteen päästöleikkauksiin ja tekevät parhaillaan suuria investointeja vähäpäästöiseen teknologiaan. Päästötavoitteiden saavuttamisen suurimpanapa haasteena on tällä hetkellä vähäpäästöisten polttoaineiden heikko saatavuus ja korkea hinta.
Uusi fossiilisten ja vähäpäästöisten polttoaineiden välistä hintaeroa kaventava kannustin ei ainoastaan edistäisi meriliikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamista, vaan tuo lisäksi merkittäviä hyötyjä koko Suomelle: investointeja, työpaikkoja ja kustannussäästöjä.
Kannustimeen liittyvien kustannusten arvioidaan jäävän selvästi pienemmiksi kuin se, että kannustinta ei ole. Vuonna 2026 täysimääräisesti voimaantuleva EU:n päästökauppajärjestelmä meriliikenteeseen, nostaa huomattavasti Suomen logistisia kustannuksia. Suomi on poikkeuksellisen riippuvainen meriliikenteestä, yli 95 % viennistämme ja tuonnistamme kulkee meriteitse.
Kannustimen vaikutukset koko Suomelle
- Halvempi kuin nykytilan jatkuminen: Kannustin mahdollistaa taloudellisesti kannattavan siirtymän pois fossiilisista polttoaineista.
- Investointien käynnistyminen: Kannustin luo edellytykset noin 390 MW:n P2X-investoinneille Suomessa, mikä tarkoittaa miljardiluokan investointeja ja uusia työpaikkoja. Tämä vastaisi P2X-tuotantokapasiteetin moninkertaistumista Suomessa.
- Huoltovarmuus ja energiaomavaraisuus: Kotimainen polttoainetuotanto vähentää riippuvuutta fossiilisista tuontipolttoaineista ja parantaa kriisinkestävyyttä.
- Kansainvälisten velvoitteiden täyttäminen: Ratkaisu auttaa Suomea ja varustamoja saavuttamaan IMO:n ja EU:n päästötavoitteet kustannustehokkaasti.
- Vihreän teknologian edelläkävijyys: Suomi voi nousta P2X-ratkaisujen ja vähäpäästöisen meriliikenteen edelläkävijäksi, mikä vahvistaa tulevaisuudessa vientimahdollisuuksia ja kilpailukykyä.
”Suomella on nyt erinomainen tilaisuus olla edelläkävijä meriliikenteen uusien polttoaineiden tuotannossa ja käytössä. Meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus rakentaa kilpailukykyä vihreän siirtymän kautta.” toteaa Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja.
”Tässä ei ole kyse ainoastaan mahdollisuudesta luoda uutta kestävää liiketoimintaa Suomeen, vaan voimme myös nykyisinä epävarmoina aikoina parantaa merkittävästi energian omavarmuutta vähentämällä polttoaineriippuvuutta, tuottamalla tulevaisuuden polttoaineet itse sähkön ja vedyn kautta, sekä hyödyntämällä biogeenistä hiilidioksidia”, toteaa Herkko Plit, Suomen vetyklusterin hallituksen puheenjohtaja ja P2X Solutions toimitusjohtaja.
Euroopan komission esityksessä ’Kestävän liikenteen investointisuunnitelmaksi’ (STIP) jäsenmaita mm. kannustetaan kohdentamaan kansallisia päästökauppatuloja meriliikenteen fossiilisten ja vähäpäästöisten polttoaineiden hinnan eron tasoittamiseen kysynnän ja tuotannon vauhdittamiseksi. Suomen tulisi merenkulun kärkimaana toimia tässäkin edelläkävijöiden joukossa ja valmistella kannustinta.
”Selvityksessä ehdotettu kannustin tarvitaan pikaisesti, jotta saamme tarpeeksi vähäpäästöisiä polttoaineita meriliikenteen tarpeisiin. Kun kannustin lisäksi alentaisi logistiikan kustannuksia, synnyttäisi investointeja ja työpaikkoja, on se Suomelle todellinen kaikki voittavat tilanne.” summaa Mikki Koskinen, ESL Shipping toimitusjohtaja ja European Shipowners hallituksen puheenjohtaja alk. 1.1.26.
Selvityksen on toteuttanut Sweco. Tutustu selvitykseen kokonaisuudessaan: FINAL_Loppuraportti_Kannustin meriliikenteen vähäpäästöisten polttoaineiden hinnaneron kaventamiseksi ja saatavuuden edistämiseksi
Se sammanfattning av resultaten på svenska: SVE Sammanfattning av resultat
See a summary of the results in English: ENG Executive summary
Lisätietoja antavat:
Tiina Tuurnala, toimitusjohtaja, Suomen Varustamot ry
+358 40 547 6762, tiina.tuurnala@shipowners.fi
Nina Svinhufvud, asiantuntija, Sweco
+35840159280, nina.svinhufvud@sweco.fi
Leo Bergman, johtava asiantuntija, Sweco
+358404897695, leo.bergman@sweco.fi
Tiina Tuurnala
Toimitusjohtaja
Tiina Tuurnala on Suomen Varustamot Ry:n toimitusjohtaja.
+358 40 5476762
tiina.tuurnala@shipowners.fi
Suomen Varustamoiden tunnustuspalkinto Sami Turpeiselle
28. marraskuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Suomen Varustamot ry:n hallituskokoonpano vuodeksi 2026 – Björn Blomqvist jatkaa puheenjohtajana
27. marraskuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Meriakatemia 2025: Meriklusterin tulevaisuus muuttuvassa turvallisuusympäristössä
20. marraskuuta 2025 - Suomen Varustamot Ry
Godby Shipping has completed the purchase of the RoRo vessel Transporter
20. marraskuuta 2025 - Godby Shipping
Ruotsinlaivan konehuoneessa selviää, että saastutus on tulossa tiensä päähän
19. marraskuuta 2025 - Helsingin Sanomat