Eckerö Line vahvisti Tallinnan Muugan uuden Finbo Cargo -rahtialuksen satamaksi – takaa rahtiliikenteelle sujuvan liikennöinnin myös Viron päässä
5. kesäkuuta 2019
Eckerö Linen ja Tallinnan sataman neuvottelut Muugan valitsemisesta uuden rahtialuksen satamaksi ovat päättyneet toivottuun lopputulokseen. Suomen lipun alla kulkeva uusi Finbo Cargo -rahtialus tulee liikennöimään Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan Muugan sataman välillä kesäkuun lopulta alkaen. Uusi reitti takaa rahtiliikenteen sujuvuuden molemmissa kaupungeissa, sillä satamat sijaitsevat keskusta-alueen ulkopuolella pääteiden varressa. Muugan valinta satamaksi lyhentää aluksen matkustusaikaa vartilla, jolloin Viroon kulkee alle kolmessa tunnissa. Muugan infrastruktuuria uudistetaan, jotta rahtikuljetuksille voidaan taata sujuva liikennöinti. Alus kuljettaa rahdin lisäksi automatkustajia, joille uusi, kaksi kertaa päivässä kulkeva laivayhteys tarjoaa uudenlaisen, edullisen vaihtoehdon liikkua Suomen ja Viron välillä.
Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen suhtautuu uuden rahtialuksen käyttöönottoon luottavaisin mielin. ”Yhteistyö Tallinnan sataman kanssa on sujunut erinomaisesti ja olemme tyytyväisiä päästessämme operoimaan uutta rahtialusta Muugasta. Satama on sitoutunut nopeuttamaan Muugan sataman useita infrahankkeita taatakseen sujuvan liikenteen ja järjestelyt. Tämä mahdollisti Muugan valitsemisen uuden rahtialuksen satamaksi”, Keronen kertoo.
Koillis-Tallinnassa sijaitsevalla Muugan satama-alueella tullaan muun muassa siirtämään olemassa olevaa konttialuetta, jotta ajoneuvoille voidaan varmistaa riittävät odotustilat. Satamasta pääsee sujuvasti ajamaan Viron pääteille ja samalla välttämään myös keskustan ruuhkat.
”Olemme iloisia, että Eckerö Linen uusi rahtialus tulee käyttämään Muugan satamaa, sillä se tarjoaa rahtiliikenteelle sujuvan tavan liikkua Viron päässä. Viron ja Tallinnan ulkopuolelta tulevat ajoneuvot säästävät aikaa siirtyessään Tallinnan kehäteiltä suoraan Muugan satamaan. Samalla Muugan sataman käyttäminen vähentää liikenteen tuomaa kuormitusta ja ilmansaasteita Tallinnan keskustassa”, Tallinnan sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm kertoo.
Vastaavasti Helsingin päässä liikennöinti Vuosaaren satamasta siirtää raskasta liikennettä pois keskusta-alueelta ja tarjoaa rahtia ajaville sujuvan ja käytännöllisen vaihtoehdon. Finbo Cargo liikennöi Helsinki–Tallinna-väliä kaksi kertaa päivässä, ja Eckerö Line tarjoaa sen myötä yhteensä kymmenen rahtilähtöä vuorokaudessa.
Finbo Cargo liikennöi Suomen lipun alla
Uusi rahtialus nimettiin Ahvenanmaan Eckerö-saaren pohjoispuolella sijaitsevan pienemmän saaren mukaan. Nimi viestii myös siitä, että uusi alus on rekisteröity Suomeen. Eckerö Line on ainoa Suomen lipun alla liikennöivä laivayhtiö Helsinki–Tallinna reitillä, ja myös sen toinen alus m/s Finlandia on rekisteröity Suomen lipun alle.
Uuden reitin avaaminen tulee luomaan uusia työpaikkoja Vuosaaren ja Muugan satamiin sekä uudelle rahtialukselle. ”Uuden aluksen tuominen liikenteeseen tarkoittaa noin 80 uuden työpaikan syntymistä Suomeen ja Viroon”, Taru Keronen kertoo.
Lisätietoja: https://www.eckeroline.fi/
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator