Finnlinesin toinen uusi Superstar rahti-matkustajalaiva laskettiin vesille – entistä vastuullisempi vaihtoehto sekä matkustamiselle että tavaraliikenteelle
2. tammikuuta 2023
Suomen ja Ruotsin viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee meritse. Finnlinesin vuonna 2023 liikenteessä aloittavat Superstar-luokan rahti-matkustajalaivat varmistavat entistä vastuullisemman vaihtoehdon sekä matkustamiselle että tavaraliikenteelle.
Finnlinesin ropax-uudisrakennusohjelma etenee hyvin. Toinen Superstar-luokan aluksista, Finncanopus, laskettiin vesille China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa 30.12.2022. Ensimmäinen, Finnsirius, laskettiin vesille elokuussa.
Finnlinesin vuonna 2023 liikenteessä aloittavat Superstar rahti-matkustajalaivat, eli ropax-alukset, liikennöivät Suomen ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä.
“Sujuva Itämeren rahtiliikenne on alueen taloudelle ja huoltovarmuudelle äärimmäisen keskeinen kysymys. Suomen ja Ruotsin välinen merisilta on yksi kolmesta kaupalle ja teollisuudelle tärkeistä yhteyksistä ja maiden välisestä viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee merireittejä pitkin. Reittimme on erittäin tärkeä asiakkaillemme ja rahti- ja matkustajakapasiteetin lisääminen ja matkustusmukavuuden parantaminen reitillä vahvistaa palvelua entisestään.”, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld sanoo.
Ympäristö ja vastuullisuus etusijalla
Alukset ovat mahdollisimman päästöttömiä. llmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö mahdollistaa vaihtoehtoisen energialähteen, jolloin apukoneita ei ole välttämätöntä käyttää satamassa, mikä vähentää päästöjä ja melua. Suuritehoiset akkuyksiköt vähentävät polttoaineenkulutusta merellä. Kaksitahtimoottorit parantavat propulsiota ja säästävät polttoainetta.
Keulapotkureissa, stabilisaattoreissa ja lastinkiinnitysjärjestelmissä käytetään ympäristöystävällisiä voiteluöljyjä.
Vihreät arvot ovat etusijalla myös laivan tilojen ja palveluiden suunnittelussa. Esimerkiksi valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti asuintiloissa, mikä vähentää energian kulutusta. Huonekaluissa käytetään kierrätysmateriaalia. Painotuotteet, kuten ruokalistat, matkaohjelmat ja hintaluettelot, korvataan digitaalinäytöillä ja mobiilisovelluksilla. Lisäksi suositaan paikallisia raaka-aine- ja tavarantoimittajia, jolloin kuljetusetäisyydet lyhenevät.
“Innovatiivinen teknologia varmistaa sen, että matkustajat ja tavarat kuljetetaan luotettavasti ja vastuullisesti. Samalla olemme valmiita kohtaamaan uusia ympäristösäännöksiä ja -haasteita”, Tom Pippingsköld sanoo.
Uudet ropax-alukset liikennöivät Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä. Alukset varmistavat entistä vastuullisemman vaihtoehdon sekä matkustamiselle että tavaraliikenteelle.
Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin laivoihin verrattuna. Myös rahtikapasiteetti kasvaa noin 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin. Uudet ropax-alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron investointiohjelmaa.
Superstar ropax -alukset / Finnsirius ja Finncanopus
- Liikennöinnin arvioitu aloitus vuoden 2023 syksyllä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä
- Rahtikapasiteetti 5 200 kaistametriä eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa
- Matkustajakapasiteetti 1 100
- 323 matkustajahyttiä
- 64 miehistöhyttiä
Lisätiedot:
Tom Pippingsköld, toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041
Kuvapyynnöt ja muut tiedustelut:
communications@finnlines.com
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator