Gröna sjöfartskorridorer

Green Shipping Corridors, eller gröna sjöfartskorridorer, är en del av globala åtgärder som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser från sjötransporter. För närvarande planeras ett 60-tal gröna sjöfartskorridorer över hela världen. En grön sjöfartskorridor är en utsläppsfri eller nästan utsläppsfri farled mellan två eller flera hamnar. En grön logistisk transportkedja kan innefatta flera transportslag.

Gröna sjöfartskorridorer fungerar som en plattform för samarbete, innovation och projekt som utnyttjar ny teknik till sjöss och på land. Med hjälp av det samarbete som projekten medför ska partnernas utsläppsminskningsarbete påskyndas så att utsläppsmålen nås snabbare. Globalt är containerfartyg och passagerarfärjor, där sjöfrakt vanligtvis transporteras på gummihjul, pionjärer i att utveckla Green Shipping Corridors. Även i Finland har passagerarbilfärjor aktivt tagit konceptet i bruk.

För att förverkligas behöver gröna sjöfartskorridorer ett omfattande samarbete, där hamnar, städer, myndigheter, transportföretag, lastägare och rederier spelar en nyckelroll. Flera av sträckorna är fortfarande i planeringsfasen, men vissa sträckor har redan öppnats.

Under senaste tiderna har det hörts goda nyheter om gröna sjöfartskorridorer från finska operatörer tillsammans med svenska och estniska aktorer. Nyttorna av gröna sjöfartskorridorernas utsläppsminskningsmöjligheter har kommit inom räckhåll för företag och konsumenter.

På Bottenviken har Wasaline lanserat Green Corridor Fridays, där linjen på fredagar går utsläppsfritt mellan Vasa och Umeå. Rutten körs på fredagar med förnybar flytande biometan (LBG) istället för flytande naturgas (LNG). Rutten är för närvarande en av de mest färdiga korridorerna. Wasalines Aurora Botnia-fartyg, byggt i Finland på Rauma-varvet, är en av de mest miljövänliga färjorna och har fungerat som en flytande testplattform för energisparande innovationer.

På fraktsidan finns också nyheter om gröna korridorer. Viking Line har i samarbete med Orcla och Scandic Trans skapat Östersjöns första logistiska gröna korridor för gods, där utsläppen vid transport av Felix ketchupflaskor har minskat med 90 % genom att ersätta fossila bränslen med GASUM:s biobaserade bränslen. Rutten går från Fågelmara i Sverige ända till Åbo.

Det finns två rutter planerade på Finska viken. Finland och Estland undertecknade förra året Green Shipping Corridor Memorandum of Understanding, vars mål är att skapa en hållbar, miljöneutral sjöfartskorridor för passagerar- och godskunder mellan hamnarna i Helsingfors och Tallinn och hamnarna i Nordsjö och Muuga. Projektet omfattar alla passagerarfartyg som trafikerar mellan Finland och Estland av rederierna Eckerö Line, Tallink Silja och Viking Line.

Den gröna korridoren mellan Åbo och Stockholm är också under uppbyggnad och beräknas vara fossilfri senast 2035. Förutom hamnarna är även Viking Line med i samarbetet.

På längre sikt stärker gröna transportkedjor och transportkedjor med låga utsläpp också de finländska företagens konkurrenskraft på den globala marknaden. Kostnadsnivån för utsläppsavgifterna förutspås öka under de kommande decennierna, så ansträngningar bör göras för att minska utsläppen från logistikkedjan redan av kostnadsskäl.

Gröna sjöfartskorridorer är ett självinitierat, praktiskt tillvägagångssätt för att hjälpa operatörer som deltar i korridorprojekt att uppnå både sina egna utsläppsminskningsmål och de som fastställts i klimatavtalet från Paris till 2050. Åtgärderna syftar till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Enligt den växthusgasstrategin som uppdaterades 2023 av FN:s sjöfartsorganisation IMO ska utsläppen av växthusgaser från internationella sjötransporter vara netto noll år 2050 eller däromkring. År 2030 bör 5–10 % av den energi som används av internationella sjötransporter redan komma från noll- eller nästan noll-emitterande energier, bränslen och tekniker. Mycket måste hända på bred front snabbt för att nå utsläppsminskningsmålen.

Den största utmaningen inom sjötransporter är tillgången på alternativa bränslen och det många gånger högre priset. Gröna korridorer hoppas också öka efterfrågan på de mest miljövänliga energierna, bränslena och teknikerna. I takt med att efterfrågan ökar hoppas man att detta även ska återspeglas i sänkta transportbränslepriser. Under övergångsperioden har Rederierna I Finland och Finlands Näringsliv föreslagit den finska regeringen att 100 % av de nationella intäkterna från handeln med utsläppsrätter går till att påskynda den rena omställningen. När det gäller sjötransporter skulle det innebära att man fokuserar på att förbättra tillgången på hållbara bränslen och sänka priset under övergångsperioden, innan en tillräcklig mängd koldioxidsnåla bränslen finns tillgängliga till ett konkurrenskraftigt pris.

Rederierna i Finland