Viking Line konceptualiserar världens största eldrivna passagerar-bilfärja
9. juni 2025
Viking Line förbereder sig för att starta en helt utsläppsfri trafik mellan Helsingfors och Tallinn. Rederiets banbrytande fartygskoncept är ett bevis på att en grön sjöfartskorridor över Finska viken skulle kunna förverkligas redan i början av 2030-talet. Konceptet, som går under namnet Helios, skulle vid förverkligandet vara världens största eldrivna passagerar-bilfärja.
Det av Viking Line utarbetade fartygskonceptet Helios presenterar hur världens största helt eldrivna passagerar-bilfärja skulle se ut. Med en batterikapacitet på cirka 85–100 megawattimmar (MWh) skulle Helios kunna transportera 2 000 resenärer över Finska viken på drygt två timmar. Konceptfartygets längd är 195 meter, bredd 30 meter och fart cirka 23 knop. Fraktkapaciteten ombord ligger på cirka 2 km. Jämfört med silhuetten på traditionella fartyg särskiljer sig Helios främst genom att skorstenen saknas.
Helios baserar sig på ett forskningssamarbete mellan Viking Line och Raumo varv samt några övriga samarbetspartners. Konceptet är planerat speciellt för linjen Helsingfors–Tallinn, eftersom den 80 kilometer dvs 43 sjömil långa rutten lämpar sig utmärkt för eldriven fartygstrafik. Det eldrivna fartyget laddas alltid då fartyget ligger i hamn. Fartyget kräver en laddningskapacitet på över 30 megawattimme.
”Helios öppnar upp vyerna för en ny era inom sjöfarten, precis som de första segel-, ång- och motorfartygen gjorde på sin tid. Konceptet bevisar att en storskalig utsläppsfri sjöfart inte längre är en utopi, utan världens största helt eldrivna passagerarbilfärjor skulle kunna vara i trafik redan i början av nästa årtionde. Vi är mycket engagerade i att göra verklighet av den ambitiösa vision som Helios innebär, berättar Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses.
Viking Line har genom åren banat vägen för en sjöfart med lägre utsläpp genom att investera hundratals miljoner på banbrytande teknologier. Viking Grace, som levererades 2013, var världens första passagerarfartyg som använde både flytande naturgas och biogas som bränsle. År 2022 fick Viking Grace ett ännu klimatsmartare fartyg som par, nämligen Viking Glory. Genom dessa fartygsinvesteringar kan Viking Lines resenärer numera välja biobränsle mot en tilläggsavgift, och därmed minska resans utsläpp med 90 procent. Därtill har de första fraktkunderna tecknat avtal om användning av biobränsle.
Den utsläppsfria sjöfarten i Finska viken främjas av Helsingfors stads och Tallinns stads FIN-EST Green Corridor-projekt, vars grundare och medlemmar även är Helsingfors och Tallinns hamnar, Estlands klimatministerium samt Viking Line, Rederi AB Eckerö och Tallink Grupp.
”Det är fint att bägge städer och hamnar har förbundit sig att skapa en grön sjöfartskorridor. En eldriven sjöfart skapas inte enbart av fartygsinvesteringar, utan det behövs även en effektiv och pålitlig laddningsinfrastruktur i hamnarna. De nya eldrivna fartygens hemmahamn skulle vara Busholmen, där Helsingfors Hamn har ett utvecklings- och expansionsprogram på gång för år 2032. Att detta projekt framskrider är oerhört viktig för våra egna planer”, konstaterar Jan Hanses
Redan nu riktar sig största delen av Helsingfors Hamns passagerar- och frakttrafik till Estland. Enligt Helsingfors Hamns prognoser kommer passagerartrafiken mellan Västra hamnen och Tallinn att öka från 5,5 miljoner ifjol till 11,6 miljoner resenärer år 2040. Även fraktvolymerna förväntas växa betydligt.
”Helsingfors–Tallinn-rutten drog speciellt bra under förra året och vi tror på en fortsatt ökning –förbindelserna mellan Finland och Baltikum har en stor behovsbaserad efterfrågan. EU:s utsläppshandelsavgifter och skärpning av regler tynger för varje år mer den sjötrafik som baserar sig på fossila bränslen, men utsläppsfri teknologi skulle göra det möjligt att öka kapaciteten på rutten. Vårt mål är att beställa två eldrivna fartyg till rutten, vilket skulle fördubbla vår nuvarande kapacitet året runt”, berättar Jan Hanses.
Det nu publicerade fartygskonceptet fungerar som en grund för fortsatt planering samt för anbudsbegäran till varv. Viking Line har under denna vår gjort en finansieringsansökan till EU:s innovationsfond för byggandet av ett fartyg.
Konceptfartyg Viking Helios
- Längd: Cirka 195 m
- Bredd: Cirka 30 m
- Strömkälla: Elektricitet (100 %)
- Batterikapacitet: 85–100 MWh (behov av laddningseffekt >30MWh)
- Fart: Cirka 23 knop
- Passagerarmängd: Cirka 2 000
- Personbilar: Cirka 650
- Fraktkapacitet: Cirka 2 000 filmeter
- Lisätietoja:
Tilläggsinformation:
Jan Hanses, VD, jan.hanses@vikingline.com, puh: +(358)18-27000
Johanna Boijer-Svahnström, Kommunikationsdirektör, johanna.boijer@vikingline.com, puh: +(358)18-27000
Viking Line konseptoi maailman suurimman sähköisen matkustaja-autolautan
6. juni 2025 - Cision - Finland
Utredning om Ukrainakrigets inverkan på handelssjöfarten
3. juni 2025 - Suomen Varustamot Ry
Sjöfartens Dag samlade branschen i Mariehamn – sjöfarare belönades med förtjänsttecken
23. maj 2025 - Suomen Varustamot Ry
Jäänmurtokauden 2024–2025 talvi oli leuto, kausi kesti 153 vuorokautta
19. maj 2025 - ePressi.com
Valion tuotteet kulkevat nyt Itämeren yli fossiilivapaasti
9. maj 2025 - Osto ja logistiikka