Toisen Superstar ropax-laivan rakentaminen alkoi
8. lokakuuta 2021
Finncanopus-laivan teräksenleikkuuseremoniaa vietettiin China Merchants Jinlingin telakalla Kiinan Weihaissa 8.10.2021. Toisen Superstar ropax-laivan rakentaminen on alkanut.
Finncanopus on Superstar ropax-alussarjan toinen laiva, jonka rakentaminen on nyt alkanut. Sarjan ensimmäisen laivan, Finnsiriuksen, rakentaminen alkoi aiemmin tänä vuonna. Yhteensä Superstar-aluksia on tilattu kaksi.
Finnlinesin uudisrakennusprojekti etenee ja laadun tarkistusta sekä yksityiskohtien viimeistelyä varten on luotu erilaisia malleja niin hyteistä kuin yleisistä tiloista. Seuraava laivanrakennuksen perinteisiin kuuluva merkkipaalu on Finnsiriuksen kölinlasku ensi vuoden huhtikuussa.
Rahtia ja viihtyisiä tiloja
Rahti on keskeinen osa Finnlinesin liiketoimintaa. Kuljettajille, jotka ovat Suomi–Ruotsi-linjan vakioasiakkaita, on varattu oma Driver’s Lounge, sauna ja pesutupa.
Finnlines on yhdistänyt rahdin ja matkustajien kuljettamisen onnistuneesti ja uusien Superstar-laivojen aloittaessa liikennöinnin matkustajien määrä tuplaantuu. Tilat on suunniteltu vastaamaan eri kohderyhmien tarpeita ja Superstar-aluksilla onkin enemmän hyttikategorioita kuin Finnlinesin muilla ropax-aluksilla. Matkustajille on tarjolla useita ravintoloita, viihtyisiä oleskelutiloja, kahviloita, kylpylä ja kuntosali. Noin 400 neliömetrin tax-free-myymälässä on laaja tuotevalikoima.
Autolla tai kävellen
Finnlinesin isoin asiakasryhmä on ollut tähän asti tarvematkustajat, mutta Superstar-alukset avaavat mahdollisuuden täysin uudelle asiakassegmentille eli jalan laivaan käveleville matkustajille. Pelkän paikasta toiseen siirtymisen lisäksi tarkoituksena on, että laivamatkalla viihdytään ja tarjolla on monipuolisia palveluja. Isot panoraama-ikkunat ja katettu ulkokansi tarjoavat mahdollisuuden nauttia saaristo- ja merinäkymistä.
Tehokkaat ja ympäristöystävälliset toiminnot
Finnlines toteuttaa parhaillaan 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ropax-alusta. Aikataulun mukaan ensimmäinen roro-alus luovutetaan syksyllä 2021 ja kaksi seuraavaa alkuvuodesta 2022. Ropax-alukset valmistuvat vuonna 2023.
“Voimme tyytyväisinä todeta, että pitkäkestoisesta pandemiasta huolimatta uudisrakennusohjelmamme on edennyt aikataulussa. Olemme ylpeitä esitellessämme uuden sukupolven ropax-alukset, jotka pystyvät kuljettamaan noin 5 200 metriä lastia ja 1 100 matkustajaa yhdellä kertaa. Samalla laivat tarjoavat miellyttävän ja ympäristöä säästävän tavan matkustaa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.
Laivanrakennuksen perinteet
Teräksenleikkuu periytyy aikaan, jolloin laivat rakennettiin puusta, mutta merenkulussa perinteet kestävät aikaa. Seuraava reittipiste on kölinlasku, jolloin laivan rungon perusrakenteet asetetaan lohkoille ja nostetaan telakasta. Kolmannessa vaiheessa laiva lasketaan veteen ensimmäistä kertaa, minkä jälkeen asuin- ja työtilojen rakentaminen alkaa. Lopulta pidetään laivan kastetilaisuus, kaikkein juhlallisin tapahtuma, jossa samppanjapullo rikotaan laivan keulaa vasten.
Laivatiedot, Finncanopus
Laivatyyppi Rahtimatkustajalaiva
Valmistumisvuosi 2023
Jääluokka 1 A Super
Pituus 235,0 m
Bruttovetoisuus 68 460
Kuollutpaino 11 500
Kaistametrit 5 200
Suurin matkustajamäärä 1 100
Matkustajahytit 323
Reitti Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)
Päästövähennystekniikka
- Maasähköliitäntä
- Pakokaasujen poisto
- Lämmöntalteenotto
- Akkuyksiköt
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Painolastivesien käsittely
Lisätietoja
Tom Pippingsköld
Varatoimitusjohtaja, CFO
puh +358 40 519 5041
tom.pippingskold@finnlines.com
Lehdistön yhteydenotot
Viestintä, communications@finnlines.com
Finnlines Oyj
Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.
Vesikuljetuspoolin varautumisseminaari: Varautuminen on voimavaramme muuttuvassa toimintaympäristössä
8. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti järjestettiin Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä pyhäinpäivänä
2. marraskuuta 2024 - Suomen Varustamot Ry
Kotimainen kierrätysinnovaatio: laivaravintoloiden kahvinporot päätyvät nyt multasäkkiin
31. lokakuuta 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. lokakuuta 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. lokakuuta 2024 - Navigator