Arbetet för att minska sjöfartens växthusgasutsläpp framskrider; IMO:s miljöskyddsarbetsgrupp behandlade konkreta åtgärder
21. november 2019
IMO:s så kallade GHG-miljöskyddsarbetsgrupp (ISWG-GHG) sammanträdde 11.-15.11.2019 i London. I enlighet med IMO:s initiala strategi för reduktion av växthusgaser från internationell sjöfart, hade arbetsgruppen fått instruktioner från miljöskyddskommitteemötet MEPC74 att behandla en rad olika åtgärdsförslag.
Arbetsgruppen behandlade konkreta åtgärdsförslag om hur energieffektiviteten av utfört transportarbete på existerande fartyg skall förbättras på kort sikt. Grovt kunde åtgärdsförslagen grupperas som endera målbaserande eller som styrande och påtvingade. Majoriteten av medlemsländerna föredrog målbaserande reduktions åtgärder eftersom dessa ger anpassningsmöjlighet och flexibilitet. Arbetsgruppen ansåg allmänt att målbaserade åtgärder stimulerar till kontinuerlig förbättring och innovationer som hjälper till att förnya hela industrin.
Två klara tillvägagångssätt identifierades som skall vidare utvecklas parallellt. Det första tillvägagångssättet baserar sig huvudsakligen på operativa energiförbättringsmetoder med obligatoriska reduktionsmål för individuella fartyg. I praktiken betyder detta vidare utveckling av SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan) men med uppföljning genom obligatoriska mätare, index och återkommande auditering.
Det andra tillvägagångssättet baserar sig på en teknisk metod, där det föreslås att man för existerande fartyg räknar ett energieffektivitets indexvärde med en matematisk formel och jämför det erhållna värdet med EEDI reduktionsnivåer beroende på fartygs typ. EEDI är ett energieffektivitets designindex som gäller nya fartyg, och kräver att fartygen planeras och byggs för att vara mera energieffektiva än sina motsvarade föregångare. I denna metod är det främst genom olika tekniska förändringar fartyget kan förbättra sin energieffektivitet. Uppföljningen sker genom inspektion och certifiering.
Miljöskyddskommitteen måste vid framtida beslut avgöra hur effektiva dessa åtgärdsförslag är. Vid bedömningen bör specialförhållanden och att det inte uppstår oproportionellt stora negativa följder för utvecklingsländer tas i beaktan.
Förutom de ovannämnda åtgärdsförslagen behandlades dessutom frågor angående minskning av s.k. metan slip vid förbränning av LNG samt utsläpp av flyktiga organiska ämnen från oljetransporter, och åtgärdsförslag som skall främja ibruktagandet av framtida alternativa och fossilfria bränslen i sjöfart. Arbetsgruppen enades också om texten till en resolution som skall behandlas vid nästa miljöskyddskommitteemöte där IMO uppmuntrar medelämsländerna att frivilligt införa nationella åtgärdsplaner som skall hjälpa till att minska CO2 utsläppen från internationell sjöfart.
Mats Björkendahl
Specialsakkunnig, miljö och fartygsteknik
Mats Björkendahl är specialsakkunnig inom miljöfrågor och fartygsteknik. Telefon: +358 400 665 228, Epost: mats.bjorkendahl@shipowners.fi
En inhemsk innovation inom återvinning: kaffesump från fartygens restauranger hamnar nu i jordsäckar
31. oktober 2024 - Viking Line
Kansainvälinen merenkulkujärjestö auditoi Suomen merenkulun hallintoa
30. oktober 2024 - Finnish Government - Valtioneuvosto
Sjöfartsorganisationerna hedrade minnet av dem som omkommit till sjöss den 2.11.2024
28. oktober 2024 - Rederierna i Finland
Fairway Forward, merialan yhteistyö on avain menestykseen
25. oktober 2024 - Navigator
Turun Ferry Terminal sai jo rakennusluvan
24. oktober 2024 - Osto ja logistiikka