Beslutsfattandet om globala utsläppsåtgärder inom sjöfarten skjuts upp
17. oktober 2025
FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO:s miljöskyddskommitté MEPC sammanträdde i London den 14–17 oktober för att diskutera metoder för att minska utsläppen från sjöfarten. Den så kallade nettonoll regelramen som behandlades under mötet fick inte medlemsländernas godkännande, och dess behandling sköts upp med ett år.
Sjöfartsnäringen, inklusive Rederierna i Finland och dess medlemmar, stöder IMO:s globala nettonoll regelram.
Att fasa ut kol inom sjöfarten kräver global reglering. Utan en gemensam regelram riskerar branschen att splittras i ett lapptäcke av ensidiga regleringar, vilket skulle öka kostnaderna utan att utsläppsminskningarna sker effektivt.
”Vi är besvikna över att en global överenskommelse om utsläppsavgifter och incitamentsystem inte kunde nås. Ett globalt system skulle vara det mest effektiva och rättvisa sättet att minska utsläppen från sjöfarten”, kommenterar Tiina Tuurnala, verkställande direktör för Rederierna i Finland, mötets resultat.
Redan under våren godkändes den ursprungliga nettonoll regelramen, men dess bekräftelse mötte motstånd, bland annat från USA, som kraftigt motsatte sig den och försökte påverka andra länders ställningstaganden. Till slut visade det sig vara för utmanande att nå konsensus bland IMO:s medlemsländer, och beslutet togs att skjuta upp behandlingen med ett år.
”Avtalet skulle ha skickat en tydlig signal till alla aktörer inom branschen och påskyndat den gröna omställningen inom sjöfarten, samt produktionen av nya fossilfria bränslen globalt”, fortsätter Tuurnala.
Inom EU finns redan ett utsläppshandelssystem för sjötrafik samt förordningen FuelEU Maritime som reglerar fartygens energianvändning.
Branschens mål är att uppnå globalt koldioxidneutral sjöfart senast år 2050.
Tilläggsinfo ges av:
Tiina Tuurnala, verkställande direktör
+358 40 547 6762, tiina.tuurnala@shipowners.fi
Mats Björkendahl, specialsakkunnig
+358 400 665 228, mats.bjorkendahl@shipowners.fi
Mats Björkendahl
Specialsakkunnig, miljö och fartygsteknik
Mats Björkendahl är specialsakkunnig inom miljöfrågor och fartygsteknik. Telefon: +358 400 665 228, Epost: mats.bjorkendahl@shipowners.fi
Rederierna i Finlands erkännandepris till Sami Turpeinen
28. november 2025 - Rederierna i Finland
Rederierna i Finland rf:s styrelsesammansättning året 2026 – Björn Blomqvist fortsätter som ordförande
27. november 2025 - Rederierna i Finland
Godby Shipping has completed the purchase of the RoRo vessel Transporter
20. november 2025 - Godby Shipping
Ruotsinlaivan konehuoneessa selviää, että saastutus on tulossa tiensä päähän
19. november 2025 - Helsingin Sanomat
Godby Shippings senaste fartygsaffär nu i hamn
19. november 2025 - Ålandstidningen