Nyckeltal för sjöfarten

Majoriteten av Finlands utrikeshandel sker via sjötransport.

Enligt Statistikcentralen uppgick den totala mängden utrikes sjötransporter år 2024 till 86,1 miljoner ton. Transportmängden minskade med 1,3 % jämfört med år 2023. Exporten minskade med 3,4 % och uppgick till 40,8 miljoner ton. Importen förblev på samma nivå som föregående år och var 45,3 miljoner ton.

De vanligaste godsslagen inom utrikes sjötrafik var styckegods, oljeprodukter och råolja, som tillsammans utgjorde 43 % av alla transporter. De mest importerade var råolja, styckegods och oljeprodukter, medan de mest exporterade var styckegods, oljeprodukter och papper. Jämfört med år 2023 skedde de största förändringarna i importen av råolja, som minskade med 13 %, och importen av oljeprodukter, som ökade med 22 %.

Mätt i godsmängder var Sköldvik den största hamnen år 2024, med 19,4 miljoner ton gods, varav största delen bestod av oljeprodukter och råolja. Därefter följde Helsingfors, HaminaKotka, Raahe och Raumo som de mest trafikerade hamnarna.

Av importgodset inom utrikes sjötrafik kom 49 % från hamnar i Östersjöområdet och endast 10 % från hamnar utanför Europa. Av exportgodset gick 54 % till hamnar i Östersjöområdet och 16 % till hamnar utanför Europa. Sammanlagt var sjötransporten år 2024 störst mellan Finland och Sverige, totalt 13,5 miljoner ton. Mest gods importerades från Norge, 9,2 miljoner ton, och mest exporterades till Tyskland, 8,0 miljoner ton.

År 2024 ökade antalet passagerare inom utrikes sjötrafik med 0,5 % jämfört med år 2023. Totalt transporterades 13,5 miljoner personer inom passagerartrafiken. Av passagerarna inom sjötrafiken reste 97 % på rutter till Estland och Sverige. Mellan Finland och Estland reste 7,5 miljoner passagerare och mellan Finland och Sverige 5,6 miljoner passagerare. Mellan Finland och Tyskland reste 0,2 miljoner passagerare.

 

Källa: Statistikcentralen

Import och export

⦁ Över 95% av Finlands import och export transporteras till sjöss.

⦁ Passagerarfartyg transporterar upp till 50% av importen och 60% av exporten av styckegods.

⦁ Passagerarfartyg transporterar också 31% utav export och 26% utav import från och till Sverige.

⦁ 90% av export och import till Estland transporteras av passagerarfartyg.

Sjöfartens utsläpp

⦁ Den internationella sjöfartsorganisationen IMO har beslutat att förminska växthusgasutsläppen från sjöfart med 50% via året 2050.

⦁  Rederiindustrin och Rederierna i Finland har kolneutralitet via året 2050 som målsättning.

⦁ 90% av gods transporteras till sjöss och de orsakar 2,6% av utsläppen.

⦁ Koldioxidutsläppen från ett stort containerfartyg är 3g/tkm.

⦁ Koldioxidutsläppen från ett lastfartyg är 7,7g/tkm.

⦁ Respektive utsläpp per flyg är 435g/tkm och 80g/tkm per lastbil.

Nyckeltal från den finska handelsflottan

Grafik: Finlands Sjömans-Union

Europeiska nyckeltal

Källa: ECSA

Mera statistik om den finska sjöfarten finns på följande sidor:

Traficom statistik om sjöfart.
Väylä statistik om sjöfart.

Tiina Tuurnala
Verkställande direktör

Tiina Tuurnala är verkställande direktör för Rederierna i Finland.
tiina.tuurnala@shipowners.fi / 040 5476 762