Wasaline blir Östersjöns första koldioxidneutrala rederi
12. augusti 2025
Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasa[1]lines klimatmål att vara koldioxidneutral var ursprungligen satt till 2030, men har alltså nu redan uppnåtts.
Samarbetet mellan Wasaline, Gasum och Stena Line möjliggör användningen av högkvalitativ certifierad bi[1]ogas i Aurora Botnias dagliga drift. Aurora Botnia är redan utrustad med batterier, och tidigare i år tillkänna[1]gavs en utökning av batterikapaciteten till 10,4 MWh. Efter ombyggnaden i januari 2026 med ytterligare bat[1]terikapacitet tillsammans med AYK Energy, Foreship och Wärtsilä kommer Aurora Botnia att ha den största batterikapaciteten på ett ROPAX-fartyg –totalt 12,6 MWh.
”Vi har deltagit i många seminarier där rederier lyfter fram de ökande kostnaderna för EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) och diskuterar hur man kan få undantag från reglerna. Vi har däremot valt att foku[1]sera på möjligheterna. Under en längre tid har vi målmedvetet arbetat för att minska våra koldioxidutsläpp och vårt miljöavtryck, och vi ser de nya reglerna som en chans att stärka vår trafik mellan Finland och Sverige. Genom vårt unika samarbete med Stena Line och Gasum kan vi nu som branschens föregångare uppnå kol[1]dioxidneutralitet redan idag. Det betyder att allt gods som fraktas och alla passagerare som reser med Wa[1]saline gör det på ett hållbart sätt, koldioxidneutralt utan extra kostnader”, säger Peter Ståhlberg, VD på Wa[1]saline.
”DNV har aktivt samarbetat med partners, genom Nordic Roadmap, för att lansera gröna sjöfartskorridorer och vi är mycket glada över att se Vasa-Umeå rutten, som drivs av Wasaline, erkänd som den första internat[1]ionella gröna sjöfartskorridoren i drift. Denna milstolpe stödjer direkt ambitionerna i både Clydebankdekla[1]rationen och Ministerdeklarationen om utsläppsfria sjöfartsrutter mellan de nordiska länderna”, säger Vegar Rype, Segment Director RoRo and Ferries på DNV.
”Genom att inkludera Aurora Botnia i vår FuelEU Maritime-pool får vi tillgång till biogas som tidigare inte varit tillgänglig för Stena Line. Detta skapar förutsättningar för ytterligare utsläppsreduktioner i hela poolen, minskar våra bränslekostnader och stärker vår strategiska position i en tid då tillgången på biobränslen blir allt mer begränsad till följd av skärpta regelverk”, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.
”Vi är mycket glada över att Wasaline valt Gasum som leverantör för biogas till Aurora Botnias dagliga drift, och vi är stolta över att möjliggöra detta samarbete tillsammans med Stena Line. Förnybar biogas är en av de redan tillgängliga, konkreta lösningarna för att minska utsläppen inom sjötransporter. Vårt mål är att konti[1]nuerligt öka tillgången på biogas till våra kunder under de kommande åren”, säger Jacob Granqvist, Vice President, Maritime, Gasum.
Tilläggsuppgifter VD Peter Ståhlberg, Wasaline, peter.stahlberg@wasaline.com, +358 40 559 2353
Aurora Botnia: https://www.wasaline.com/wp-content/uploads/2022/09/Aurora_Botnia-scaled.jpg
Wasaline är världens nordligaste rederi, som dagligen transporterar passagerare och frakt mellan Vasa i Fin[1]land och Umeå i Sverige. Rutten är viktig för beredskapstrafiken. Rederiets hybridfärja, Aurora Botnia, är utrustad med dubbelbränslemotorer och batterier. Både färjan och rederiets tjänster har beviljats märket Nyckelflaggan som tecken på finländskt arbete. Mer information: www.wasaline.com.
Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet, som årligen gör totalt 25 700 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6,200 anställda och om[1]sätter 19,5 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com
Energibolaget Gasum är experter inom den nordiska gassektorn och på energimarknaden. Gasum erbjuder experttjänster inom renare energi och på energimarknaden för industri och kraftvärmeproduktion, samt re[1]nare bränslelösningar för väg- och sjötransporter. Företaget hjälper kunderna att minska både sitt eget och sina kunders koldioxidavtryck. Tillsammans med sina samarbetspartner främjar Gasum utvecklingen mot en koldioxidneutral framtid på land och till havs.
DNV är världens ledande klassningssällskap och en erkänd rådgivare för den maritima industrin. Vi förbätt[1]rar säkerhet, kvalitet, energieffektivitet och miljöprestanda inom den globala sjöfartsnäringen – för alla far[1]tygstyper och offshorekonstruktioner. Vi investerar kraftigt i forskning och utveckling för att tillsammans med branschen hitta lösningar på strategiska, operativa eller regulatoriska utmaningar. För mer infor[1]mation: www.dnv.com/maritim
Wasalinesta ensimmäinen hiilineutraali varustamo Itämerellä
12. augusti 2025 - YLE
Asiantuntija: Purran ehdottama leikkaus voisi johtaa huoltovarmuuden heikkenemiseen
12. augusti 2025 - MTV Uutiset
Nedskärningar i sjöfartsstödet skulle öka arbetslösheten och försvaga Finlands försörjningsberedskap
7. augusti 2025 - Rederierna i Finland
Sjöfararnas dag 25 juni – Mot en sjöarbetsmiljö fri från trakasserier
19. juni 2025 - Rederierna i Finland
Kansainvälisen merenkulkujärjestön meriturvallisuuskomitea kokoontuu käsittelemään vaihtoehtoisten polttoaineiden turvallisuussääntelykehystä
17. juni 2025 - Finnish Government - Valtioneuvosto