Havet och en öppen känsla – i Viking Glorys inredning möts detaljrikedom och en skandinavisk tidlöshet

16. mars 2022

Viking Glorys inredning ändrar vår uppfattning om Sverigebåtarna. Den har designats för att vara tidlös och stå sig genom skiftande trender i 20–30 år framöver. Inredningen lyfter fram havsvyerna och skärgårdsnaturen i fokus. Den har planerats av byrån Koncept, som blivit känd för i synnerhet sina hotellprojekt.

När passagerarna stiger ombord på nya Viking Glory har de en helt ny typ av fartygsupplevelse att se fram emot. Skärgårdslandskapen väller in genom de stora fönstren, på utedäcken väntar fantastiska solterrasser på vårens ankomst och i kabinettet Fyren, som ligger i fören på översta däck, öppnar sig en 220 graders spektakulär vy mot Östersjön. För inredningsdesignen står den svenska arkitektbyrån Koncept tillsammans med Viking Lines egna designteam.

”Genom de stora fönstren är havet närvarande överallt på Glory. Dessutom placerade vi ut olika element lånade från skärgårdsnaturen här och där på fartyget: vågor, sjömärken, flaggor, klippor, skär och fyrar. Dessa syns både som rörliga bilder på väldiga led-skärmar och som abstrakta figurer på till exempel mattor och i belysningen. Fartygets färgpalett har inspirerats av havet, klipporna, skogen och de olika träslagens nyanser”, berättar Koncepts arkitekt Niclas Makowsky, som har lett Viking Glorys inredningsdesign.

Tydlig röd tråd i inredningen

Koncept valdes ut som Viking Lines inredningsarkitekt bland flera högt ansedda arkitektbyråer. Byrån har tidigare planerat inredningen i bland annat hotellen Haymarket, Grand Central by Scandic och Copperhill Mountain Lodge. Viking Glory är dock byråns första fartygsinredning.

”Vi har tidigare arbetat med stora hotell, restauranger, barer, caféer, spa-anläggningar och affärsinredningar. I det här projektet fick vi göra allt det här på samma gång, vilket förstås var väldigt intressant, men samtidigt också något av en utmaning”, säger Niclas Makowsky.

Det som är speciellt för Viking Glorys interiör är att det inte finns några klara gränser mellan olika utrymmen och funktioner, utan passageraren rör sig sömlöst från ett ställe till nästa.

”Inredningen är mycket rik på detaljer men har samtidigt en tydlig röd tråd. I fråga om trapporna, som är så typiska för fartyg, tänkte vi på ett nytt sätt: de utgör inte längre separata utrymmen utan är en del av en viss vånings interiör. Dessa flytande gränser skapar en öppen känsla och enhetlighet ombord.

Viking Glory är ett av världens klimatsmartaste fartyg. Också i fråga om inredning ville vi minimera miljöbelastningen. Därför har trendighet inte varit det primära kriteriet vid valet av möbler, material och färgsättning, utan inredningen är gjord för att vara tidlös och stå sig i upp till 20–30 år. Fartygets miljöbelastning minskades också genom att man undvek att använda särskilt tunga inredningsmaterial, såsom sten. Ju mer man lyckas hålla ner vikten på fartyget, desto mindre blir bränsleåtgången.

Passagerar- och varuflöden måste noga övervägas

För den allmänna planeringen av Viking Glory ansvarade rederiets egna experter tillsammans med byrån som skötte den tekniska planeringen. Projektet leddes av Viking Lines egen arkitekt Johan Nordberg. Allt som allt har ett trettiotal personer varit involverade i de olika skedena av Viking Glorys inredning.

”Funktionaliteten har varit av stor betydelse när vi planerat det nya fartyget. Speciellt på Åbolinjen betjänar vårt fartyg väldiga passagerarmängder under en kort tid så både passagerar- och varuflödena måste vara smidiga. Vi har placerat kökslokalerna och förråden centralt och byggt butiker och restauranger omkring dem, så att transporten av råvaror och färdiga produkter ska vara effektiv. På däck två finns en servicekorridor, längs vilken vi transporterar varor mellan fören och aktern. Också sängkläderna rör sig längs den”, berättar Johan Nordberg.

Viking Glory har 922 hytter och de har huvudsakligen planerats av Viking Lines egen arkitekt, utifrån modeller och erfarenheter man fått från Viking Grace. Koncept stod för planeringen av sviternas inredningsmaterial och möbler.

”Människorna har fundamentalt andra förväntningar på hytterna nu än på 1980- och 90-talen. Passagerarna jämför hytterna med hotellrum och uppskattar sovkomfort. Vi erbjuder nu ännu fler hytter med fönster och hytter med dubbelsäng. Alla hytter har högklassiga specialmadrasser och fluffiga täcken som garanterar en god nattsömn. Vi har också placerat hytterna så att de ska vara så tysta som möjligt.”

Arkitektens val

Arkitekt Niclas Makowsky från Koncept tror passagerarna särskilt kommer att minnas följande ställen ombord på Viking Glory.

1. Torget: ”Torgets öppna atmosfär och två våningar höga led-vägg med rörliga bilder gör garanterat ett intryck.”

2. Vista Room: ”Baren i Glorys nöjescenter har en fantastisk belysning: de glödande lamporna i taket påminner om ljusstrålarna från en fyr .”

3. Spaavdelningen: ”På den överdådiga spaavdelningen har poolerna placerats så att de skapar små kobbar och bukter i utrymmet. Utsikten är fantastisk!”

4. Shopping World: ” Att shoppa i tax-free-butiken är samtidigt en resa till intressanta miljöer.”

5. Fyren: ”Fyren är ett roterande glaskabinett för dem som vill njuta av god mat och oslagbara skärgårdsvyer. Jag ser fram emot att själv få möjlighet att prova den!”

Läs mera om Viking Glory

 

Närmare information:

Johan Nordberg, arkitekt

johan.nordberg@vikingline.com, +358 40 550 4569

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51