Ikoniska Kärleksbåten återvänder till Helsingfors – många minns Viking Cinderella för stjärnartisterna, megabröllopen och tv-programmen
4. januari 2024
ONS, JAN 03, 2024 09:00 CET
Även om Viking Cinderella har varit borta från Finland i närmare 20 år, är hon fortfarande många finländares favoritfartyg. Flera av den tidens fenomen föddes på Cinderella: fartyget är ihågkommet för de hetaste artisterna, de populäraste tv-programmen och GOOM-kryssningarna. Vid millennieskiftet seglade 70 par in i äktenskapets hamn ombord på fartyget på en och samma dag – inte undra på att de största fansen kallar Cinderella för Kärleksbåten.
När Cinderella gjorde sin jungfrukryssning från Helsingfors till Stockholm 1989 var fartyget inte bara världens största utan också Östersjöns flottaste bilfärja. Fartyget som byggdes på Pernovarvet i Åbo var Viking Lines nya flaggskepp, och panoramafönstren som spänner över tre däck, de imponerande mässingstrapporna, panoramahissarna och vinterträdgården var det finaste som Sverigebåtarna hade att erbjuda. Cinderella fick sitt namn i en namntävling där också Estella, Stella, Daniella och Gabriella var andra starka namn på slutspurten.
Vid tiden då Cinderella stod färdig upplevde kryssningarna sin guldålder, och de första åren trafikerade Cinderella som Viking Lines tredje fartyg på linjen Helsingfors-Stockholm i sällskap med Mariella och Olympia. På veckosluten körde Cinderella 20-timmarskryssningar till Tallinn utan landstigning, och fartyget var med och skapade den jättepopularitet som började på 1990-talet för Tallinntrafiken. 1993 ersatte fartyget Olympia och gick senare också i trafik mellan Åbo och Stockholm.
”En av wow-faktorerna på Cinderella var den tre våningar höga nattklubben, och toppunderhållningen var fartygets största dragplåster ända från början. Oavsett veckodag var det alltid party på Cinderella. Virve Rosti, Freeman & Menneisyyden Vangit, Tommi Läntinen, Kirka, Paula Koivuniemi och Nylon Beat fick partyfolket att festa loss, likaså utländska artister som Toto Cutugno och Ricky Martin”, minns fartygets tidigare kryssningsvärd Jamppe Haakana, som numera är taxfreechef på Viking Glory.
”Ganska många av de stora namnen på vår underhållningshimmel uppträdde på Cinderella redan innan de blev stjärnor. Jag minns särskilt underbara Maija Vilkkumaa, som uppträdde hos oss genast efter att hon släppt sitt första album. När tonerna av tangon Satumaa började ljuda från scenen blev nattklubben helt i extas! Jag förstod genast att det här blir något stort.”
Kryssningsresenärerna bjöds också på underhållning i form av en rad tv-program som spelades in på Cinderella. Det mest kända var Passi ja hammasharja med Tino Singh som programledare. Också misstävlingar, Noppapotti och Joonas Hytönen Show spelades in ombord.
Kring millennieskiftet arrangerades de superpopulära GOOM-kryssningarna för studerande på Cinderella. Kryssningarna var Viking Lines eget koncept, och många träffade sin blivande livspartner där. Den första dagen av det nya millenniet firades megabröllop ombord, då fyra präster vigde sammanlagt 70 par i nattklubben. Bland kryssningsfolket gick Cinderella under smeknamnet Kärleksbåten.
2003 vitmålades Cinderellas röda skrov, och det populära fartyget flyttades för 20 år till linjen Stockholm-Mariehamn med bara några få sommarbesök i Helsingfors.
Den 8 mars 2024 gör Cinderella emellertid efterlängtad comeback på linjen Helsingfors-Stockholm. Före det ska det ikoniska fartyget som betjänat över 32 miljoner passagerare tas in på varvet i Nådendal för en uppfräschning.
”Vi är lika entusiastiska som många av våra passagerare över att kunna återföra Cinderella till Helsingfors som par till Gabriella. Vi har två skäl att fira: Viking Line lanserade de röda båtarna i Helsingfors 1974, och därför är det också 50-årsjubileum för linjen,” säger informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström på Viking Line.
”Cinderella stal i tiden finländarnas hjärtan – det ivrigaste fanet åkte på kryssning hela 200 gånger på ett år! Och Askungen har inte förlorat sin förtrollning, eftersom försäljningen av vårens resor har kommit i gång verkligt bra, delvis tack vara den billiga svenska kronan. Kanske får vi på Kärleksbåten också se par som kommer för att fira sin bröllopsdag eller årsdagen av när de träffades.”
Viking Cinderellas historia i korthet
- Fartyget som byggdes 1989 på Pernovarvet i Åbo var under sina första år världens största bilfärja. Cinderella är den enda i sitt slag – det byggdes aldrig något systerfartyg till henne.
- 1989–2003 trafikerade M/S Cinderella huvudsakligen linjen Helsingfors–Stockholm, men gjorde också 20-timmarskryssningar mellan Helsingfors och Tallinn.
- 2003 började Cinderella segla under svensk flagg och bytte då namn till Viking Cinderella, eftersom namnet Cinderella redan var upptaget i Sveriges fartygsregister. De röda fartygssidorna vitmålades till skillnad från Viking Lines övriga fartyg.
- Sedan 2003 har Viking Cinderella huvudsakligen gått i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn. Sommartid har fartyget trafikerat linjen Helsingfors–Stockholm bland annat som par till Viking Gabriella, och har även gjort dagskryssningar till Tallinn.
- Den 8 mars 2024 flaggas Viking Cinderella in till Finland och återvänder till linjen Helsingfors–Stockholm som par till Gabriella.
Tekniska data om Viking Cinderella
- Däck 12
- Längd 191 m, bredd 29 m
- Hyttplatser 2 500
- Passagerarkapacitet 2 560
- Bilkapacitet 480 personbilar
Mer information:
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 5242
Personalens minnen från Cinderella
Kirkas 50-årsfest mitt under pågående renovering
”Jag kommer bra ihåg Kirkas 50-årsfest år 2000. Kirka hade bjudit in en stor skara familjemedlemmar och andra gäster. Cinderella hade nyss kommit från varvet och renoveringen var ännu inte helt klar. Det fanns både målare och annat arbetsfolk ombord. Vi rev tillsammans bort presenningar, och jubilaren fick också själv hugga i. Han agerade också själv speaker och höll publiken informerad. Stämningen var fantastisk!” – Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line
Stjärnartister skapade en elektrifierad stämning
”Den unika känslan på Cinderella uppstod naturligtvis av människorna som kommit ombord för att festa runt och träffa andra likasinnade kryssningsresenärer. Stjärnartisterna fyllde i tur och ordning nattklubben till max och skapade en elektrifierad stämning. Jag glömmer aldrig när publiken ivrigt väntade på ett gig och jag fick ropa till dem: ”Är ni redo?” Svaret kom unisont: JAAAAAAAAAA!” – Jamppe Haakana, tidigare kryssningsvärd på Viking Cinderella
Röda torget på röda båten
”När jag tänker tillbaka på Cinderella ser jag framför mig kryssningsvärden som förestår Röda torget varje morgon på hemvägen från Tallinn. Passagerarna kunde bland annat köpa vin och choklad till specialpris samt estniska produkter så som ost och sylt. Ganska så annorlunda jämfört med i dag!” – Lotta Lindroos, utvecklingschef på Viking Line
Starksprit hade god åtgång
”På 1990-talet köpte passagerarna mer starksprit än i dag, eftersom priserna var mycket billigare jämfört med i land. För att det inte skulle gå alltför vilt till i hytterna lämnades alkoholinköpen på Cinderella ut till kunderna först på morgonen. Så var det på alla våra fartyg på den tiden. Senare gjordes det gamla påsrummet på Cinderella om till parfymförråd.”– Christa Grönlund, informationschef på Viking Line
Jäänmurtokausi alkaa merialueilla – ensimmäiset rajoitukset voimaan kuukautta myöhemmin kuin viime talvena
17. december 2024 - YLE
Nytt likabehandlings- och jämställdhetsprogram för sjöfarten
17. december 2024 - Rederierna i Finland
Elintärkeä Itämeri
4. december 2024 - GSD Nordic
Rederierna i Finlands erkännandepris utdelas till some-skaparen Tommy Björklund
29. november 2024 - Rederierna i Finland
Rederierna i Finland rf:s höstmöte bestämde styrelsens sammansättning för året 2025
29. november 2024 - Rederierna i Finland