Wasaline tar ett stort steg mot klimatneutral trafik

29. april 2025

Wasaline utökar batterikapaciteten med 10,4 MWh. Batterierna levereras hösten 2025 och beräknas vara i drift i januari 2026. AYK Energy som är specialiserade på marina batterisystem levererar batterierna till Aurora Botnia. Batterierna som är kända för sin säkerhet och långa livslängd är av typen LFP (Litium järnfosfat).

Med denna betydande investering beräknas utsläpp av växthusgaser minska med 23%. Beräknat från trafikstarten 2013 med det tidigare fartyget Wasa Express beräknas utsläppen minska med 77% per resa. Rederiet har redan uppnått kri-terierna för EU:s klimatmål med minskade växthusgaser med 55% fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Redan då Aurora Botnia planerades hade Wasaline som mål att trafikera helt koldioxidneutralt år 2030. Aurora Botnia är ett hybrid fartyg som är utrustad med dubbelbränslemotorer och 2,2 MWh batterier. Fartyget är utrustat med Azimuth propellrar som drivs med el. Nu investerar bolaget i mera batterier som ytterligare beräknas minska den fossila energiförbruk-ningen med ca 10 000 MWh per år.

Wasalines Aurora Botnia som byggdes på Rauma Marine Construction inledde sin trafik 28 augusti 2021. Färjan, som trafikerar mellan Vasa och Umeå, är ett hybridfartyg och fartyget använder naturgas och batterier till sin framdrift. Även biogas används och både passagerare och frakt kan välja att kompensera sitt klimatavtryck.

”Vi jobbar konstant med att göra rutten mellan Vasa och Umeå till en grön sjöfartskorridor. Det finns efterfrågan för miljövänliga transporter och de intermodala transporterna ökar årligen från Europa, vilket gör att hela transportkedjan kan vara koldioxidneutral redan idag. Att nu utöka batterikapaciteten är ett stort steg där vi nu har möjlighet att göra vårt fartyg ännu miljövänligare, samt allokera större volymer till batterierna och biogas. Samarbetet med Finlands och regionens energikluster möjliggör innovativa lösningar på vårt fartyg och vi är stolta att vara en föregångare i Industrin”, säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline.

”Detta är hittills den största eftermonteringen av batterier på ett fartyg och som leverantör till den avancerade batteri-lösningen är vi oerhört tacksamma över att få samarbeta med Wasaline. Att återigen bli erkända som en pålitlig och kostnadseffektiv leverantör är extremt glädjande. Det här projektet exemplifierar AYK:s vision om att leverera högkva-litativa, säkra och kostnadseffektiva lösningar för att möta våra kunders behov av miljövänliga transporter. Övergång-arna till el- och hybridfartyg ökar och samarbetet mellan AYK och Wasaline är ett utmärkt exempel på hur strategiskt samarbete kan driva ändringen framåt”, säger Chris Kruger, grundare av AYK Energy.

Tilläggsuppgifter

VD Peter Ståhlberg, peter.stahlberg@wasaline.com tel. +358 40 559 2353

Wasaline är världens nordligaste rederi, som dagligen transporterar passagerare och frakt mellan Vasa i Finland och Umeå i Sverige. Rutten är viktig för beredskapstrafiken. Rederiets hybridfärja, Aurora Botnia, är utrustad med dubbel-bränslemotorer och batterier. Både färjan och rederiets tjänster har beviljats märket Nyckelflaggan som tecken på fin-ländskt arbete. Mer information: www.wasaline.com.