Nytt incitament för lågemissionsbränslen inom sjöfarten skulle kunna ge miljardfördelar för Finland
8. december 2025
Rederierna i Finland rf har låtit göra en utredning om metoder för att påskynda tillgången till nya lågemissionsbränslen samt öka produktionen och användning. Enligt utredningen krävs ett nytt incitament som minskar prisskillnaden mellan fossila och lågemissionsbränslen, vilket skulle ge betydande fördelar för hela Finland.
Rederierna har förbundit sig till ambitiösa utsläppsminskningar inom sjöfarten och gör för närvarande stora investeringar i lågemissionsteknik. Den största utmaningen för att nå utsläppsmålen är för närvarande den svaga tillgången och det höga priset på lågemissionsbränslen.
Ett nytt incitament som minskar prisskillnaden mellan fossila och lågemissionsbränslen skulle inte bara främja uppnåendet av sjöfartens utsläppsminskningsmål, utan också ge betydande fördelar för hela Finland: investeringar, arbetsplatser och kostnadsbesparingar.
Kostnaderna för incitamentet beräknas bli klart lägre än kostnaderna för att inte ha något incitament alls. EU:s utsläppshandelssystem för sjöfarten, som träder i kraft fullt ut år 2026, kommer att höja Finlands logistikkostnader avsevärt. Finland är exceptionellt beroende av sjöfarten – över 95 % av vår export och import sker via sjövägen.
Incitamentets effekter för hela Finland
- Billigare än att fortsätta som nu: Incitamentet möjliggör en ekonomiskt hållbar övergång från fossila bränslen.
- Investeringar startar: Incitamentet skapar förutsättningar för cirka 390 MW P2X-investeringar i Finland, vilket innebär miljardinvesteringar och nya arbetsplatser. Detta skulle mångdubbla P2X-produktionskapaciteten i landet.
- Försörjningssäkerhet och energisjälvförsörjning: Inhemsk bränsleproduktion minskar beroendet av fossila importbränslen och stärker krisberedskapen.
- Uppfyllande av internationella åtaganden: Lösningen hjälper Finland och rederierna att nå IMO:s och EU:s utsläppsmål kostnadseffektivt.
- Grön teknik i framkant: Finland kan bli ledande inom P2X-lösningar och lågemissionssjöfart, vilket stärker framtida exportmöjligheter och konkurrenskraft.
”Finland har nu en utmärkt möjlighet att vara föregångare inom produktion och användning av nya bränslen för sjöfarten. Vi har en unik chans att bygga konkurrenskraft genom den gröna omställningen,” säger Tiina Tuurnala, verkställande direktör för Rederierna i Finland rf.
”Det handlar inte bara om att skapa ny hållbar affärsverksamhet i Finland, utan vi kan också i dessa osäkra tider förbättra energisjälvförsörjningen avsevärt genom att minska bränsleberoendet, producera framtidens bränslen själva via el och väte, samt utnyttja biogen koldioxid,” säger Herkko Plit, ordförande för Finlands vätgaskluster och vd för P2X Solutions.
Europeiska kommissionens förslag till en ”Investeringsplan för hållbar transport” (STIP) uppmuntrar medlemsländerna att bland annat använda nationella utsläppshandelsintäkter för att jämna ut prisskillnaden mellan fossila och lågemissionsbränslen för att påskynda efterfrågan och produktion. Finland bör som ledande sjöfartsnation agera som föregångare även här och förbereda incitamentet.
”Det incitament som föreslås i utredningen behövs snarast för att vi ska få tillräckligt med lågemissionsbränslen för sjöfartens behov. När incitamentet dessutom sänker logistikkostnaderna och skapar investeringar och arbetsplatser är det en verklig win-win-situation för Finland,” sammanfattar Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping och ordförande för European Shipowners från och med 1.1.2026.
Utredningen har förverkligats av Sweco. Läs hela utredningen (på finska) här: FINAL_Loppuraportti_Kannustin meriliikenteen vähäpäästöisten polttoaineiden hinnaneron kaventamiseksi ja saatavuuden edistämiseksi
Se sammanfattning av resultaten på svenska: SVE Sammanfattning av resultat
See a summary of the results in English: ENG Executive summary
Tilläggsinfo ges av:
Tiina Tuurnala, verkställande direktör, Rederierna i Finland rf
+358 40 547 6762, tiina.tuurnala@shipowners.fi
Nina Svinhufvud, sakkunnig, Sweco
+35840159280, nina.svinhufvud@sweco.fi
Leo Bergman, ledande sakkunnig, Sweco
+358404897695, leo.bergman@sweco.fi
Rederierna i Finlands erkännandepris till Sami Turpeinen
28. november 2025 - Rederierna i Finland
Rederierna i Finland rf:s styrelsesammansättning året 2026 – Björn Blomqvist fortsätter som ordförande
27. november 2025 - Rederierna i Finland
Godby Shipping has completed the purchase of the RoRo vessel Transporter
20. november 2025 - Godby Shipping
Ruotsinlaivan konehuoneessa selviää, että saastutus on tulossa tiensä päähän
19. november 2025 - Helsingin Sanomat
Godby Shippings senaste fartygsaffär nu i hamn
19. november 2025 - Ålandstidningen